Golf aan failllissementen nu de noodsteun stopt? Zo denken 5 ondernemers over de risico’s

Sinds 1 oktober is het een feit: de noodsteun van de overheid stopt en organisaties en ZZP'ers moeten zichzelf weer redden. Hoe denken ondernemers over het stoppen van NOW, TVL en TOZO?

Business Insider spreekt met Volker Ruitinga van Vertico, een bedrijf in 3D-betonprinten; Sarah Glasbergen van trouwwebsite ThePerfectWedding.nl; Roos Aduagyei van Trickle, een vacaturesite voor anoniem solliciteren; Jochem Terlunen van ERP-softwarebedrijf Scherpthe en Ellyne Bierman van Reflower, een bibliotheek voor kunstbloemen. We vragen hen of er een golf aan faillissementen komt nu de noodsteun stopt. En kun je je als bedrijf of ZZP'er wapenen tegen een pandemie, lockdowns en andere miserie? Bijvoorbeeld door slim te ondernemen of een rechtsbijstandverzekering af te sluiten?

Denken jullie dat veel bedrijven omvallen doordat de noodsteun stopt?

Volker Ruitinga van Vertico: "Nee, ik denk niet dat er een golf faillissementen komt. Als je het hebt weten te redden tot nu als onderneming, dan heb je een redelijk stabiele basis en dan kom je er wel. Dat geldt ook voor horeca-ondernemers en organisaties in de creatieve industrie – die zijn natuurlijk het hardst getroffen."

Sarah Glasbergen van ThePerfectWedding.nl: "Dat denk ik ook. Als ik kijk naar onze sector – de trouwbranche – dan zijn de bedrijven waarmee het slecht ging, al omgevallen. Met ThePerfectWedding.nl hebben we zo'n 3000 klanten in Nederland. Dat zijn locaties, fotografen, bloemisten, dat soort partijen. Ik denk dat het met hen juist alleen maar beter zal gaan vanaf nu. In de trouwbranche heb je namelijk veel te maken met seizoenen. September is de maand om nieuwe bruiloften te plannen voor volgend jaar. Ik denk dat onze partners het nu wel gaan redden, ze hebben weer omzet."

Roos Aduagyei van Trickle: "Oh, ik denk juist absoluut dat er faillissementen volgen nu de overheidssteun stopt. De bedrijven waar wij mee samenwerken zitten veelal in de cultuursector. We hebben voor veel verschillende theatergroepen vacatures vervuld en voor poppodia. Dus dat zijn wel bedrijven die gebruik maken van overheidssteun. Ik kan niet op de bankrekening van die bedrijven kijken, maar ik heb zelf ook bij dit soort bedrijven gewerkt en ik weet dat het gewoon heel erg moeilijk is om gezond te blijven in een tijd waarin je geen of nauwelijks omzet kan genereren."

Roos Aduagyei van Trickle

Roos Aduagyei van Trickle

Volker Ruitinga van Vertico

Volker Ruitinga van Vertico

Sarah Glasbergen, ThePerfectWedding.nl

Sarah Glasbergen, ThePerfectWedding.nl

Jochem Terlunen van Scherpthe

Jochem Terlunen van Scherpthe

Ruitinga: "Ja, het is wel heel erg dat sommige sectoren onevenredig hard geraakt zijn. Supermarkten en grote webshops doen het super, maar de horeca en evenementenbranche hebben een harde klap gehad. Bedrijven in de creatieve industrie, zzp'ers in de uitgaansbranche..."

Aduagyei: "Er zou juist méér steun moeten komen voor de culturele sector. Ook als alle maatregelen stoppen. Want we zijn nu gewend om niet naar culturele instellingen te gaan, maar dat moet natuurlijk wel weer normaal worden voor mensen. En daar is wat extra steun denk ik wel handig voor. Cultuur is nu een ondergeschoven kindje. Maar het is wel een enorm grote branche, veel mensen in Nederland zijn werkzaam in die sector. Dus ik kan me voorstellen dat extra steun handig is om weer publiek aan te trekken, om bezoekers weer te enthousiasmeren."

Hoe kun je als bedrijf omgaan met uitzonderlijke en moeilijke omstandigheden zoals de pandemie?

Jochem Terlunen van Scherpthe: "Mijn tip naar ondernemers: blijf je aanpassen aan de markt. Ik denk dat voor bepaalde sectoren wel harde klappen gaan vallen, omdat die veel last hebben van de pandemie en overeind gehouden worden door de steun van de overheid. Maar ik denk ook dat in de sector waarin wij actief zijn bedrijven zich aardig hebben weten aan te passen aan de nieuwe situatie. Door een goed staaltje ondernemerschap en het herzien van je bedrijfs- en verdienmodel. Zorg dat je in gesprek blijft met je klanten en zakenpartners. Zorg dat je goed weet wat daar speelt.”

Ellyne Bierman van Reflower: "Ik probeer vooral slim om te gaan met risico's door niet te veel op één doelgroep te focussen. Zo heb ik particuliere klanten die kunstbloemen lenen, maar ik lever ook aan bedrijven. Het was heel vervelend dat alle inkomsten van de zakelijke markt wegvielen doordat er lockdown was. Er was natuurlijk geen hond bij de kapper of op kantoor, dus ze hadden geen bloemen nodig. Maar ik had ook nog wel de helft van het klantenbestand, doordat ik ook lever aan particulieren."

Een rechtsbijstandverzekering kan slim zijn. Mocht één van je klanten niet aan zijn betalingsverplichtingen kunnen voldoen – of er zijn andere juridische conflicten – dan ben je met een zakelijke rechtsbijstandverzekering verzekerd voor juridische hulp. Interpolis biedt bijvoorbeeld zo'n verzekering aan. Je krijgt dan onafhankelijk advies door juristen en deskundigen van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). De kosten van deze specialisten worden helemaal vergoed. Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering?

Aduagyei: "Mijn businesspartner Nica Renoult en ik gaan dat binnenkort allemaal uitzoeken. We werken nu nog deels in loondienst bij een andere werkgever, dus daarom hadden we het idee dat verzekeringen regelen nog niet zo nodig was, maar dat is natuurlijk niet per se waar. Uiteindelijk moeten we wel gaan kijken naar verzekeringen. We gaan binnenkort waarschijnlijk ons bedrijf omzetten naar een BV. We zijn nu een VOF. Dus dat is een goed moment om het allemaal te regelen."

Glasbergen: "Oh, ik raad het echt aan! We hadden al vanaf de start van ons bedrijf een rechtsbijstandverzekering, dat heeft niets met de pandemie te maken, maar kan nu ook handig zijn. En het is gewoon een fijn idee dat je zo'n verzekering hebt. Dat je een beroep erop kan doen als het nodig is, bijvoorbeeld bij debiteuren. We hebben er wel een paar keer gebruik van gemaakt. Op onze website kunnen mensen reacties achterlaten over andere bedrijven, maar die zijn natuurlijk niet altijd positief.”

Meer weten over de rechtsbijstandverzekering van Interpolis?

Met de rechtsbijstandverzekering van Interpolis ben je verzekerd voor: conflicten over niet betaalde rekeningen en andere incassozaken, conflicten met leveranciers en afnemers - bijvoorbeeld bij een te late levering of als de levering niet overeenkomt met de gestelde eisen -, conflicten over arbeidscontracten - bijvoorbeeld bij ontslag -, de volledige kosten van de inzet van juristen van Stichting Achmea Rechtsbijstand, proceskosten die je bij verlies aan de tegenpartij betaalt. Kijk voor meer informatie op Interpolis.nl.

'Ik probeer vooral niet te veel op één doelgroep te focussen'