Hoe kleed je een saai huurpand op Schiphol aan? Zo zorgden deze ondernemers voor een gezellig kantoor dat past bij hun merk
Een groot kantoorpand, waar je een ruimte huurt voor je eigen bedrijf. Er zijn steeds meer aanbieders, toch voelt het vaak alsof alle kantoren in zo’n gebouw op elkaar lijken. Dat was nou net niet wat Paul Bos en Femke van der Lippe van sokkenproducent Renfro Europe voor ogen hadden.
Wat wel? Een combinatie van een kantoor en showroom, passend bij de identiteit van het bedrijf. Licht en met een up-to-date-interieur waar collega’s fijn kunnen werken en je klanten kunt ontvangen om de laatste collecties te laten zien. Van der Lippe is brand manager bij het bedrijf: “Met name voor onze seizoencollecties is het belangrijk dat we inkopers tastbare producten op een mooie manier kunnen presenteren.”
Renfro Europe, onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Renfro Brands, produceert sokken. Véél sokken. Zo’n 500 miljoen paar per jaar voor merken als New Balance, Merrell en Superga.
“De groeiplannen zijn groots. De komende tien jaar moet de Europese omzet verdrievoudigen.”
Tussen 2020 en 2024 groeide de omzet uit de Europese markt exponentieel. Algemeen directeur Paul Bos vertelt: “De groeiplannen zijn groots. De komende tien jaar moet de Europese omzet verdrievoudigen.”
Om aan de klantvraag te voldoen, paste het bedrijf zijn businessmodel aan. Waar het eerst alleen werkte op basis van pre-orders, kunnen klanten nu ook hun risico spreiden door tijdens het seizoen bij te kopen. Het zogenoemde never-out-of-stock-model. Op kantoor is nu voldoende showruimte om de artikelen op de juiste wijze te presenteren. Dit vereenvoudigt de keuze voor inkopers en helpt Renfro hun klanten efficiënter te kunnen adviseren en bevoorraden.
Kantoor en showroom op één locatie
Toen het contract van hun oude, iets gedateerde en te donkere kantoor afliep, was er de ruimte om een kantoor passend bij Renfro’s ambities te vinden. Een kantoor op Schiphol voldeed grotendeels aan de vraag. Het nadeel: de ruimte oogde redelijk generiek. Een simpele kantoorunit, weliswaar met veel ramen en een wijds uitzicht. Ook wilde het team weinig aan de ruimte aanpassen.
Tijdens een ontbijt op een IKEA for Business event kwamen Van der Lippe en Bos in contact met het team van IKEA for Business. Die bleken hun kantoorwensen goed te begrijpen en geen onoverkomelijke uitdagingen in de wensen of inrichting te zien. Een sessie met stylisten werd gepland, de ruimte opgemeten en gefotografeerd. Zo ontstond er langzamerhand een ontwerp, waarin de IKEA-meubels uit het oude kantoor van Renfro ook een plek kregen.
Het stylingteam kwam met allerlei ideeën: verschillende kleden om onderscheid te maken tussen de verschillende ruimtes, functionele én sfeerverlichting, en terugkerende patronen om rust te creëren. Ook hadden de stylisten een oplossing voor een rommelig ogende, maar praktische, nis in het kantoorgedeelte: een gordijn tovert deze om tot huiselijke opbergruimte. De meubels zijn in elkaar gezet door IKEA's montage service, dat ook te boeken is.
Een kantoor met identiteit
Bij binnenkomst valt je direct de knalgele kapstok uit de vintage-collectie van IKEA op. Geel komt op diverse plekken terug in het kantoor, bijvoorbeeld in de lampen. Dankzij het groen van de planten wordt het felle geel weer wat afgezwakt. Het team legt uit dat ze gingen voor rustige kantoorelementen, met daarnaast opvallende kleuren voor een frisse, eigentijdse stijl. De displayborden, die passen daar naadloos bij. Van der Lippe: “Je kunt er kantoorartikelen aan hangen, zoals bakjes met pennen, maar wij kozen er juist voor om onze sokken te displayen.” De grote plaat aan de wand wisselt elk kwartaal. Met de seizoenen en de voorkeuren van de inkopers mee.
Het team werkt inmiddels een paar maanden in het nieuwe pand. De eerste positieve reacties heeft het team al ontvangen. Bos: “Volgens andere gebruikers van het kantoorpand springt onze unit er nu echt uit. Het is geen eenheidsworst meer. En ook de eerste klanten die langs kwamen waren enthousiast over de vernieuwde uitstraling.” En dat was precies wat Bos en Van der Lippe wél voor ogen hadden.
Jouw bedrijf, jouw werkruimte, jouw manier
Het kan voorkomen dat sommige producten die je op de beelden ziet niet meer verkrijgbaar zijn.