Kijk binnen in dit monumentale hotel in Gulpen-Wittem dat van A tot Z werd ingericht – economisch, maar zonder goedkope uitstraling
Hoe richt je een monumentaal hotel van A tot Z in? Martijn van der Valk van Hotel Courage in Gulpen-Wittem stond voor die uitdaging. Hij wist het pand economisch op te knappen, zonder goedkope uitstraling. Dit kunnen andere ondernemers van hem leren.
In Gulpen, op nog geen 50 meter afstand van de bekende bierbrouwerij, staat hotel Courage Gulpen-Witttem. De eigenaar, Martijn van der Valk, staat ons al op te wachten in de deuropening in één van de drie aaneengeschakelde woonhuizen van meer dan 200 jaar oud.
Zojuist is bekendgemaakt dat het nieuwe kabinet de btw op hotelovernachtingen gaat verhogen naar 21 procent. Van der Valk: ‘Daar maak ik me gelukkig geen zorgen over. Hier in Gulpen zijn ze juist blij met de extra kamers die we door onze verbouwing kunnen toevoegen aan het bestaande hotelaanbod.’
Een echt klushotel
Waar hij zich wél zorgen om heeft gemaakt, waren de bouwkundige uitdagingen die de monumentale panden met zich meebrachten. In Limburg is water een vijand, dus daar zul je je tegen moeten wapenen. Dat zie je direct terug in de onverwoestbare pvc-vloer in de lobby.
Een keuze om wel of niet te verbouwen was er eigenlijk niet: de oude exploitanten hadden alles, maar dan ook alles, meegenomen. Slechts een koperen pijpje, dat ooit de baraansluiting was, bleef achter.
Geen goedkope uitstraling
Van der Valk en zijn compagnon hadden meteen door dat ze zelf niet de energie, capaciteit en tijd hadden om een interieurontwerp te maken. Wel hadden ze een goed idee van wat ze wilden. Ze schakelden daarom IKEA for Business in om invulling te geven aan hun wensen: een simpel, economisch hotelontwerp met een aansprekende uitstraling en hier en daar een blikvanger. Precies wat bij de doelgroep past: de wandelende, fietsende of shoppende driesterrenhotelgast.
Ofwel: een keurige prijs-kwaliteitverhouding met ook ruimte voor meubels van andere merken binnen het interieur. De eerste ontmoeting tussen de compagnons en het IKEA-stylingteam vond plaats in Amsterdam. Zijn compagnon was direct wild-enthousiast: IKEA mocht het eindontwerp gaan maken.
De afgelopen maanden heeft een groot klusteam bestaande uit professionals en studenten het hele hotel systematisch onder handen genomen. Van boven tot onder werd alles één voor één aangepakt. Tapijt verwijderen, gaten dichtsmeren, stofferen, schilderen… Alles zodat de boel op tijd klaar zou zijn voor wanneer het interieur zou worden geleverd. Het team heeft vervolgens de keuze gemaakt om geen gebruik te maken van de montageservice maar om de meubels zelf in elkaar te zetten.
Aardse basiskleuren en walnoothout
Het complete interieuradvies van IKEA for Business paste precies bij de wensen en visie van Martijn en zijn compagnon. Overal in het hotel komen dezelfde vijf basiskeuren terug: groen, oker, antraciet, wit en gebroken wit. Zowel in de kamers als in de algemene ruimten. Voor de meubels is er gekozen voor walnootkleurig hout. Daardoor krijgt het geheel een natuurlijke uitstraling. In de kamers hangen speelse wandrekjes met groene planten. De bamboe lampen zorgen voor een huiselijke sfeer en in de badkamers vind je witte tegels en ook hier weer walnootkleurig hout.
Van der Valk’s grote trots is zonder twijfel de ontbijtzaal. Ook hier is gekozen voor keukenblokken van walnoothout, aangevuld met zwart gepoedercoat staal. Gasten kunnen gezellig aan het keukenblok zitten, onder de pannen. Met zes van dit soort blokken in de enorme zaal krijgt het geheel de uitstraling van een gezellige foodcourt.
De zwart-witte LED-verlichting maakt het geheel af. Waren de ondernemers meteen overtuigd? Online zagen de keukenblokken er al leuk uit, maar in de showroom werd het duo pas écht overtuigd. De mogelijkheid om naar een fysieke winkel te gaan voor een eerste indruk, was voor hen dan ook een grote pré.
Aandacht voor duurzaamheid
Overal op het buffet staan herbruikbare flessen, kannen en potten van IKEA. Op deze manier wil het hotel het eenmalig gebruik van plastic verpakkingen tegengaan. En de bergen karton die bij de verbouwing kwamen kijken? Die zijn aan de lokale voetbalclub meegegeven. Zij verkopen recyclebare verpakkingen om zo hun clubhuis op termijn te verbeteren.
Het hotel heeft uiteindelijk een huiselijke sfeer te pakken. En ook de gasten geven aan zich thuis te voelen in het nieuwe hotel en hoe leuk ze ons nieuwe interieur vinden. Tot slot heeft Van der Valk nog een tip voor andere hotelondernemers: ‘IKEA heeft een prachtige hotellijn waarin ook ruimte is voor jouw eigen inbreng.’
Jouw bedrijf, jouw werkruimte, jouw manier
Het kan voorkomen dat sommige producten die je op de beelden ziet niet meer verkrijgbaar zijn.