Voldoen aan de verwachtingen van je klant - dit zijn de lessen die transformatie-leider van KPN zelf leerde

Van oudsher bedient KPN véél verschillende klanten en heeft het bedrijf véél producten. Werkten ze vroeger productgedreven, vandaag zit de klant zelf aan de knoppen. Slimmer werken en de klant vanaf overal kunnen bedienen: hoe regel je dat?

Boris van Beek is Executive Vice President Digital Business Market en hielp het bedrijf van enkele tientallen systemen, naar een stuk of drie. Resultaat? Binnen drie dagen kunnen ze een offerte uitbrengen, waar dat eerder vier tot acht weken was. "Digitalisering begint met in kaart brengen wat je medewerkers en klanten willen, en ze het vervolgens zo makkelijk mogelijk maken."

Bekijk de video en lees Boris' tips voor digitale transformatie.

Boris deelt vijf lessen voor andere ondernemingen als het gaat over wat een telecompartij als KPN ervaart in digitalisering en de relatie met de klant.

1. Het is niet altijd mijn fout, maar wel mijn probleem

“Het gebeurt regelmatig dat mensen ons bellen met een probleem. Dat gaat dan niet per se over een fout aan onze kant, maar alsnog moeten we wel het probleem oplossen.”

2. I am KPN

“Ik werk voor een groot bedrijf, Neerlands trots op de telecommarkt. Daar mag ik trots op zijn en dat wil ik ook uitstralen. Daarnaast heb ik duizenden collega’s achter me staan om aan de vraag van de klant te voldoen. Maak daar als onderneming gebruik van.”

3. Voorkom dubbel werk, maak logistiek simpel

“Als het gaat om digitalisering: haal alle onnodige stappen uit het proces. Klanten willen simpele handelingen zelf doen, dus zorg dat ze dit eenvoudig online kunnen regelen.”

4. Wees een echte leider en zorg dat de creativiteit en kennis van je mensen kunnen floreren

“Zorg dat ze hun werk kunnen in doen, in plaats van dat je ze aan de gang zet met allemaal regeltjes. Medewerkers weten vaak het beste hoe ze het voor de klant beter kunnen maken.”

5. Mensen vergeten wat je hebt gezegd, wat je hebt gedaan, maar niet welk gevoel je ze hebt gegeven

“Digitalisering kan soms koud en onpersoonlijk aanvoelen, daarom is het zo belangrijk dat je in je strategie ook nadenkt over welk gevoel je je klant of medewerker wil meegeven.”

Dit is een artikel uit onze serie 'succes vanaf elke plek', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen vanuit welke locatie dan ook betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Waar je ook werkt. Meer weten? Kijk hier!