De 7 belangrijkste mythes rond het rijden in een elektrische auto ontkracht

Bijna iedereen met een auto praat erover: elektrisch rijden. Is het schoon? Is het al bruikbaar? Is het beter voor het klimaat? Is de elektrische revolutie al in aantocht?

Er zijn felle voor- en tegenstanders van elektrisch rijden en er doen veel rare verhalen de ronde. Maar hoe zit het nu echt?

Wij checken zeven mythes over elektrisch rijden en laten je weten of ze waar zijn.

1. Een elektrische auto (EV) is alleen geschikt voor korte ritjes

Dat is een mythe.

Tien jaar geleden waren er alleen kleine EV's met kleine accu's waarmee je zelden verder kwam dan 125 kilometer. Maar er komen steeds meer modellen uit met een actieradius van 350 kilometer of meer, zoals de Jaguar I-PACE.

Daarnaast groeit het netwerk van (snel)laadstations als kool, dus onderweg stroom 'bijtanken' wordt per week makkelijker. Dat onderweg bijladen hoeft echter niet vaak als je bedenkt dat de gemiddelde automobilist nog geen 50 kilometer per dag rijdt.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

Om zijn prestaties in de echte wereld te tonen reed Jaguar met de I-PACE van Londen naar Brussel op één lading.

2. Een EV is niet veel schoner dan een auto met verbrandingsmotor

Dat is deels een mythe.

Er valt te discussiëren over hoeveel schoner ze zijn en dat hangt onder meer af de wijze waarop de elektriciteit wordt opgewekt. Eind 2018 bestond 7,3 procent van de Nederlandse stroom uit groene stroom en dat is nog onvoldoende om een groot verschil te maken. De verwachting is dat het aandeel groene stroom snel zal stijgen de komende jaren en dan wordt een EV dus steeds schoner. Ter plaatse stoot hij helemaal niets uit.

3. Accu's van EV's zijn vervuilend

Dat is geen mythe.

Een accu is een klein chemisch fabriekje dat stroom kan opslaan. Het winnen van de stoffen die je op dit moment nodig hebt voor de hedendaagse lithium-ion accu (kobalt, grafiet, lithium en mangaan), kost veel energie en water en veroorzaakt milieuvervuiling. Daar staan tegenover dat deze accu's lang meegaan en goed te recyclen zijn.

Er wordt gewerkt aan nieuwe accutypen die veel schoner zijn en met minder energie zijn te produceren. Overigens is de winning, het transport en de raffinage van aardolieproducten ook vervuilend en energieverslindend.

4. De productie van een EV levert veel meer CO2-uitstoot op

Dat is geen mythe, maar wel slechts het halve verhaal.

Bij de productie van een elektrische auto is de dubbele hoeveelheid energie nodig en dus is de CO2-uitstoot ongeveer het dubbele. Zodra een EV gaat rijden bespaart deze juist CO2 in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor.

Na 200.000 kilometer is de CO2-uitstoot inclusief de productie bij de EV de helft van een auto met verbrandingsmotor, uiteraard afhankelijk van de duurzaamheid van de stroom.

5. Elektrische auto's zijn lomp en traag

Dat is een mythe.

Een elektrische auto is wel wat zwaarder vanwege de grote accu, rijklaar ongeveer 250 tot 300 kilogram zwaarder, maar traag is een EV zeker niet. Het maximale vermogen van de elektromotor is altijd onmiddellijk beschikbaar. De Jaguar I-PACE heeft een vermogen van 400 pk en levert 696 Nm aan koppel.

Hij accelereert in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h(!). Het mooie is dat je in een elektrische auto een sterke motor kunt monteren zonder dat het stroomverbruik toeneemt. Ook een sterke elektromotor verbruikt nooit meer stroom dan nodig is om dan de gewenste snelheid vast te houden.

6. Elektrische auto's zijn duur

Dat is een mythe.

Een elektrische auto is met hetzelfde vermogen en dezelfde uitrusting een stuk goedkoper. Dat laat de vergelijking tussen de Jaguar I-PACE en F-PACE zien. De I-PACE heeft meer uitrusting, meer kracht en heeft nagenoeg dezelfde prijs als de F-PACE.

7. Een waterstofauto heeft de toekomst en zal de EV verdringen

Dat is een mythe.

Een waterstofauto is namelijk een elektrische auto. In plaats van de elektriciteit in een accu op te slaan, wordt er waterstof getankt, waaruit met een brandstofcel en zuurstof weer elektriciteit wordt gemaakt om de elektromotor aan te drijven. Dat is een omslachtig proces met veel rendementsverlies.

Het enige voordeel is dat je snel waterstof kunt tanken, maar voorlopig is het nauwelijks verkrijgbaar en zijn er ook niet veel waterstofauto's. De kans is dus groot dat je straks een stuk sneller stroom kunt tanken.

In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een bijtelling vanaf 365 euro.