Waarom de superstille elektrische auto van nu van dit extra geluid wordt voorzien - maar tót 20 km/u

Elektrisch rijden heeft vele voordelen en één ervan is dat het nagenoeg geluidloos is.

Tijdens het rijden hoor je een beetje windgeruis, wat rolgeluiden van de banden en een nauwelijks waarneembaar geluid van de elektromotor. Ultiem comfort en de perfecte omgeving om naar muziek te luisteren.

Maar de stilte van elektrisch rijden is niet alleen maar goed nieuws. In de stad rekenen veel andere verkeersdeelnemers erop dat ze je auto horen aankomen en voor sommigen, zoals visueel gehandicapten, is geluid zelfs onmisbaar. Daarom moeten elektrische auto's per 1 juli 2019 tot 20 kilometer per uur verplicht een geluid produceren dat luider is dan 56 dB.

Levensreddend

Jaguar ontwikkelde voor de vorig jaar geïntroduceerde I-PACE al direct AVAS (Audible Vehicle Alert System) en liep daarmee vooruit op de wereldwijde wetgeving.

Iain Suffield, technisch specialist bij Jaguar op het gebied van geluid en trillingen legt uit waarom: "De afwezigheid van het traditionele motorgeluid bij elektrische auto's creëert een probleem voor kwetsbare voetgangers, zoals blinde of visueel beperkte mensen. Dat is vooral het geval in de centra van steden en op parkeerterreinen.”

Ian Suffield, technisch specialist bij Jaguar

Ian Suffield, technisch specialist bij Jaguar

“We hebben AVAS ontwikkeld om bij te dragen aan de veiligheid van alle weggebruikers. Onze techniek is in potentie levensreddend en kan niet worden uitgeschakeld. Jaguar werkt daarvoor overigens samen met de Britse liefdadigheidsorganisatie 'Guide Dogs for the Blind', die zich sterk heeft gemaakt voor de invoering van AVAS."

Stijgende toonhoogte

Jaguar-ingenieurs hebben het geluid van AVAS op de I-PACE geperfectioneerd onder verschillende rijomstandigheden. Het is een duidelijk hoorbaar geluid, maar wijkt wel sterk af van dat van een gewone verbrandingsmotor.

Het is geen vaste toon, maar een geluid dat in toonhoogte stijgt als de snelheid toeneemt, zodat blinden en visueel gehandicapten op basis daarvan ook kunnen waarnemen of de auctie versneld of juist vertraagd.

In deze video hoor je het geluid:

Vergeet niet je geluid aan te zetten.

Vergeet niet je geluid aan te zetten.

Boven de 20 kilometer per uur verdwijnt het geluid weer. Maar dan produceren de banden weer een zodanige hoeveelheid geluid dat de elektrische auto gewoon goed te horen is.

Veiliger dan benzineauto

Een elektrische auto zoals de Jaguar I-PACE doet qua veiligheid van andere verkeersdeelnemers dus zeker niet onder voor een conventionele auto. En dat geldt ook voor de veiligheid van de auto zelf.

Sterker nog: een elektrische auto biedt de technische mogelijkheden om veiliger te zijn. Bij een aanrijding met een andere auto of een object zal er geen groot en zwaar motorblok door de botsing in het interieur kunnen dringen. En het ontbreken van zo'n motorblok is ook gunstiger bij een aanrijding met een voetganger, die er met lichtere verwondingen vanaf komt door de 'zachtere' voorkant.

Vijf Euro NCAP-sterren

Het is dus niet vreemd dat de Jaguar I-Pace met vijf sterren uit de Euro NCAP crashtest komt. De auto blijkt een zeer goede bescherming te bieden aan alle inzittenden van verschillende posturen. En dat is ook het geval bij botsingen vanaf de zijkant met een andere auto of met een paal.

Bij aanrijdingen van achteren bieden de voorstoelen en de hoofdsteunen van de Jaguar I-PACE een goede bescherming tegen whiplash. Het standaard gemonteerde Emergency Braking systeem, dat zelfstandig afremt om een aanrijding te voorkomen, werkt volgens Euro NCAP ook zeer goed.

Er zijn nog wel eens twijfels over de brandveiligheid van elektrische auto's, want een beschadigde accu vormt wel een risico op brand. Maar de accu van een elektrische auto is veel beter beschermd dan de gemiddelde benzinetank in een conventionele auto. De kans op brand na een aanrijding is bij een elektrische auto zeer zeker niet hoger.

In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een bijtelling vanaf 365 euro.