'Vaccinatiemanagement is een enorm complexe operatie, leg dat bij techbedrijven neer'

CEO Salesforce Michiel van Vlimmeren

Eindelijk lijkt er licht aan het eind van de tunnel: nu de vaccinatie op gang komt, gaat de pandemie een nieuwe fase in.

Maar met die nieuwe fase, komen er ook nieuwe vraagstukken op. Want hoe zorg je ervoor dat alle afspraken goed ingepland worden, de vaccins op de juiste locatie aanwezig zijn en duidelijk gecommuniceerd wordt over de operatie? En zodra het vaccin aan steeds meer mensen is toegediend – hoe vertaal je dat dan naar meer vrijheid en bewegingsruimte?

Op die vraag proberen verschillende Amerikaanse techbedrijven een antwoord te formuleren. Organisatiesals IBM, Microsoft, Oracle en Salesforce zetten zich in om niet alleen het vaccinatieprogramma goed te laten verlopen, maar willen er ook voor zorgen dat vakanties, festivals en andere vrijheden weer binnen handbereik liggen.

De eindgebruiker zo goed mogelijk helpen

Daarbij maken ze veel gebruik van kennis die de bedrijven ook in hun dagelijkse bezigheden toepassen, legt Michiel van Vlimmeren van Salesforce Nederland uit. “Wij helpen onze klanten om met behulp van software hun consumenten zo goed mogelijk te begrijpen en daarmee de beste ervaring te bieden. Dat principe is hier eigenlijk hetzelfde. Uiteindelijk moet je een netwerk aan organisaties laten samenwerken om die eindgebruiker zo goed mogelijk te helpen.”

Door de juiste technologieën te gebruiken die ontwikkeld zijn om grote hoeveelheden data in kaart te brengen en te houden, zou de overheid makkelijker kunnen zien welke instelling nog voorraden heeft, hebben instellingen meer overzicht over wie er nog gevaccineerd moeten worden en of iemand de tweede dosis al heeft gehad.

Tegelijkertijd kunnen mensen die de vaccinatie ontvangen opzoeken wanneer ze aan de beurt zijn. “Dit is zo’n grote operatie, dat is niet in een Excelsheet bij te houden. Door die communicatie aan te scherpen en verschillende systemen bij elkaar te brengen, verloopt alles een stuk soepeler.”

Vaccinatiepaspoort

Degene die een vaccin heeft gekregen, zou daarvan een bewijs kunnen ontvangen dat via een app of website in te zien is. Veel bedrijven zitten te springen om dit soort vaccinatiepaspoorten: wie gevaccineerd is, lijkt een minder groot gevaar. Vliegtuigmaatschappijen als Jetblue, Lufthansa en Virgin bieden op een aantal vluchten een CommonPass aan. Met dit digitale paspoort is door het scannen van een QR-code te laten zien dat passagiers ingeënt zijn. Het voorkomt quarantaines en snel testen, zo is het idee.

Maar het roept ook vragen op. Met de datalekken van de GGD nog vers in het geheugen, lijken mensen huiverig dat dit soort gegevens gestolen worden. Hoe waarborgt Salesforce dit soort gevoelige informatie? Van Vlimmeren benadrukt dat de data niet opgeslagen wordt in een nieuwe omgeving. In plaats daarvan blijft de data in de systemen van de GGD opgeslagen. “Privacy staat centraal in de oplossing en gebruikers houden de controle over hun persoonlijke gezondheidsgegevens.”

Voorbereid op de toekomst

Van Vlimmeren ziet in deze werkwijze dé manier om zorgvuldig de samenleving weer van slot te kunnen halen. Inmiddels maken een aantal organisaties wereldwijd gebruik van de oplossing. Onder hen is Gavi, dat vaccins voor ontwikkelingslanden beschikbaar maakt. Ook de Amerikaans zorgaanbieder Northern Health en de Amerikaanse staten Californië en Illinois zijn klant bij Salesforce.

“De diversiteit, van zorginstelling tot overheid, laat ook zien dat er veel verschillende partijen kunnen profiteren.” Bovendien zorgt de automatisering van veel stappen, zoals het plannen van een afspraak, voor meer snelheid in het proces.

In Nederland heeft Salesforce met verschillende partijen gesproken, maar door het versnipperde zorglandschap is het lastig voet aan de grond te krijgen. “Ik denk dat het proces centraal aangestuurd zou moeten worden en dat het niet ieder voor zich is.’’ Van Vlimmeren benadrukt direct dat het een ontzettend lastige operatie is.  “Het komt dus weer terug op die essentiële samenwerking tussen en met de verschillende partijen.”

Niet alleen voor nu – maar ook voor de toekomst - denkt Van Vlimmeren dat het belangrijk is om het systeem goed in te richten. “De kans dat we met meer pandemieën te maken krijgen, is reëel. Als we dit nu goed stroomlijnen, dan zijn we beter voorbereid voor een volgende keer.”

Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!