10 interessante Nederlandse startups om in de gaten te houden in 2019

Wie – een deel van zijn geld – wil beleggen, kan dat op allerlei plekken en manieren doen. Bijvoorbeeld in start-ups. Jonge, interessante bedrijven met potentie. Het zogenaamde Informal Investing.

Het gaat daarbij om jonge bedrijven, die steun in de breedste zin van het woord nodig hebben om een volgende stap te kunnen zetten, zegt Ruud Bruggeman, verantwoordelijk voor Informal Investing bij ING. ‘Ondernemingen die al wel een product of een dienst en omzet hebben, en nu kapitaal, kennis en een netwerk zoeken om door te groeien.’

De wereld van de startups is een redelijk ondoorzichtige markt, met maar weinig harde cijfers, zegt Informal Investing collega Francine Snoek. "Veel startups komen via-via in contact met investeerders. En ze zijn niet heel erg happig op het laten zien van cijfers. Vorig jaar is er naar schatting zo’n 655 miljoen euro geïnvesteerd in Nederlandse startups. Dat is geld van veelal ondernemers en venture capitalists, die met hun vermogen jonge bedrijven willen helpen – en er natuurlijk op termijn ook geld aan over willen houden."

Het team van het Nederlandse TicketSwap.

Het team van het Nederlandse TicketSwap.

Waar moet je als investeerder op letten? Volgens Snoek is het van belang dat je het team van de startup goed leert kennen voordat je met ze in zee gaat. “Wat zijn het voor type mensen? Vullen ze elkaar aan? Hoe werken ze samen?” Minstens zo belangrijk: “Om wat voor product of dienst gaat het? Is het voldoende innovatief? Is het schaalbaar? Oftewel: kan je het ook over de grens verkopen? Deze zaken zijn natuurlijk wel van belang als het gaat om het terugverdienen van je investering.”

In de gaten houden

Nederland telt honderden startups. Van groen tot doorgewinterd. Innovatief en voor-de-hand-liggend. Business Insider vroeg twee Nederlandse experts welke interessante startups we het komende jaar in de gaten moeten houden.

Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp en Arno Nijhof van The Next Web houden zich beroepsmatig met startups bezig. Dit zijn – in willekeurige volgorde – de jonge bedrijven, waar we zeker nog meer gaan horen in de toekomst, denken De Zeeuw en Nijhof.

1

Swapfiets

Het fietsen-abonnement van Swapfiets maakt het mogelijk om op alle tijden van de dag een fiets te lenen. De startup denkt eind dit jaar 100.000 abonnees te hebben die voor een vast bedrag per maand altijd een werkende fiets hebben. Nijhof: “Ze hebben hun bedrijfsmodel in een vroeg stadium bewezen, bieden levenslange garantie, hebben uitstekende service en hebben daarnaast een enorm potentieel in een opkomende markt.”

2

Wizenoze

Wizenoze wil het internet toegankelijker maken voor scholieren: van de basisschool tot aan het beroepsonderwijs. Relevante informatie vinden via internet is voor scholieren een bijna onmogelijke taak geworden. Het bedrijf van oprichter Diane Janknegt maakt gebruikt van kunstmatige intelligentie om het leesniveau van online teksten te analyseren om op die manier leesbare informatie te kunnen bieden. Ook waarborgt Wizenoze dat de informatie geschikt is voor het onderwijs en betrouwbaar is; iets dat voor jonge mensen erg moeilijk te beoordelen is in een digitale wereld waar 'fake news' steeds meer de overhand lijkt te krijgen. Zo wordt de tool Web for Classrooms geïntegreerd in online educatieplatforms om digitale studieboeken te verrijken. Nijhof: “Hun technologie is uniek en hun businessmodel perfect. Dat maakt ze straks tot een geweldige overnamekandidaat voor een bedrijf als Google.”

3

Polarsteps

De app Polarsteps volgt automatisch je route en de plaatsen die je hebt bezocht tijdens een reis. Je neemt je telefoon gewoon mee in je zak en de app creëert automatisch een reisverslag. In maart 2016 haalde het bedrijf 500.000 euro aan investeringsgeld op, een jaar later nog eens 900.000 euro. Polarsteps wil een platform worden waarop reizigers al hun routes kunnen plannen, vastleggen en documenteren.

4

Sustainer Homes

Bouwen kan veel beter, menen de vier founders van de startup Sustainer Homes: Gert van Vugt, Jacintha Baas, Sol van Kempen en Wolf Bierens. Doel van het bedrijf: huizen bouwen die tien keer duurzamer zijn dan normale woningen. Er wordt daarom geen staal en beton gebruikt, maar voornamelijk hout. De huizen worden opgebouwd uit modules van 3,5 bij 2,5 meter, die als LEGO-blokken aan elkaar vast te maken zijn. In juni van dit jaar werd er tijdens een crowdfundingactie bijna 600.000 euro opgehaald. De Zeeuw: “Ze lopen voorop in duurzaamheid. Zo zijn ze bezig met technische oplossingen voor huizen die niet op gas en elektra aangesloten zijn. Dat is de toekomst in Nederland.”

5

Parkeagle

De Zeeuw: “Parkeagle zorgt er via een app voor dat bestuurders direct naar een vrije parkeerplek in de stad gestuurd worden. Een slimme oplossing, waarmee elke stad zijn voordeel kan doen.” Op dit moment heeft Parkeagle al Rotterdam, Noordwijk en Nissewaard als klant. Sommige projecten zijn nog in pilotfase, in andere gevallen zijn er al contracten voor tien jaar afgesloten.

6

Hiber

Hiber werkt sinds 2016 aan modems in laagvliegende satellieten voor goede internetverbindingen in de meest afgelegen gebieden. Volgende week gaan de eerste satellieten de lucht in. “Daarom heeft Hiber ook een groot sociaal en humanitair potentieel”, vertelt Nijhof. “Het is betrokken bij educatieve of duurzame projecten in landelijke gebieden over de hele wereld, waaronder landen als Indonesië en Tanzania.”

7

Startupmonday

Startupmonday ontwikkelde in 2014 een app waarmee sollicitanten zich in een persoonlijk filmpje van maximaal vijftien seconden kunnen presenteren. De startup richt zich met name op sectoren met een hoog personeelsverloop, zoals retail en de horeca. De Zeeuw: “Het is een hele slimme recruitment-oplossing. Werkgevers zien snel wie wel en wie niet geschikt is voor de baan. Kunstmatige intelligentie van IBM’s Watson vertelt werkgevers zinnige dingen over het social media-gedrag en zijn taalgebruik. Ofwel: of deze kandidaat bij het bedrijf past.”

8

3D Hubs

3D Hubs was in eerste instantie een bemiddelingsplatform voor eigenaren van 3D-printers en mensen die iets in 3D geprint wilden hebben. In 2017 handelde het netwerk zo’n 40.000 printopdrachten per maand af, waar 3D Hubs een commissie van 12,5 procent voor vraagt. In oktober van dit jaar maakte de startup bekend zich exclusief op het bedrijfsleven te richten. 3D Hubs is inmiddels in tachtig landen actief.

9

Quicargo

Quicargo verbindt bedrijven real-time aan vrachtwagens met ongebruikte laadruimte. Dit jaar verwacht de startup één miljoen euro omzet. In augustus rondde het bedrijf een derde investeringsronde van 3 miljoen af, dat brengt het totaal voor dit jaar op 4,5 miljoen euro. Het bedrijf werkt inmiddels met 2000 vrachtaanbieders en 270 transportbedrijven. De Zeeuw: “Veel vrachtwagens rijden halfleeg door het land; dat is zonde en kost natuurlijk veel geld. Dit platform zorgt voor een optimalisatie van de bezettingsgraad van de wagens. Dat is super voor de winstgevendheid voor de transportbedrijven.”

10

TicketSwap

TicketSwap is een website waar concert- en festivalgangers onderling kaartjes kunnen verhandelen. Op internet worden populaire kaartjes vaak door handelaren aangeboden tegen woekerprijzen, deels door professionele opkopers. TicketSwap verkoopt kaartjes (voor concerten, festivals, sportevenementen, theatervoorstellingen) voor maximaal 120 procent van de originele prijs. In het eerste jaar, 2014, groeide TicketSwap naar 100.000 gebruikers. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan drie miljoen gebruikers en heeft het Amsterdamse bedrijf zo’n zeventig medewerkers.

Nog even terug naar Ruud Bruggeman en Francine Snoek. Zij benadrukken dat ING geen oordeel of waardering geeft aan startups, aangezien ING een ‘matchmaker’ is: “We zorgen voor een kennismaking tussen de klant en een start-up waarvan wij denken dat die geschikt is op basis van hun investeringsvoorkeuren. Zo kunnen de partijen kijken of er inderdaad een match is. We geven nadrukkelijk niet het advies om ook daadwerkelijk in het bedrijf te investeren.”

Het zijn trajecten die soms maanden duren. Onze klanten? “Nederlanders met minimaal één miljoen euro aan vrij belegbaar vermogen, die bereid zijn om minimaal 100.000 euro in een startup te steken.”

Of het een investering wordt die zijn geld oplevert, dat is maar de vraag. “Er zijn veel leuke startups in Nederland, met goede ideeën, maar ze overleven niet allemaal. We kunnen niet met honderd procent zekerheid vaststellen welke wel en welke niet levensvatbaar zijn. We verzorgen het proces en werken als scout. We zijn geen adviseur. De klanten bepalen uiteindelijk zelf of ze over gaan tot een investering.”

Investeren voor morgen

De Informal Investing dienstverlening van ING richt zich op jonge bedrijven in alle categorieën. “Wij hebben geen vaste termijn voor plaatsing op ons platform LIFT”, vertelt Francine Snoek. “Als er na drie tot zes maanden geen match is, zullen wij de onderneming verwijderen van het platform, uiteraard na overleg met het bedrijf.”

LIFT staat voor Let’s Invest For Tomorrow. De investeerder krijgt een account op de website en kan zo precies zien wie de oprichters van een startup zijn, er is een filmpje beschikbaar van het product en er wordt een korte samenvatting gegeven van de propositie en strategie.

Meer informatie over informal investing ontvangen? Neem contact op via informal.investing@ing.nl.

Dit is het derde artikel in onze serie Alternatieve manieren van investeren, mogelijk gemaakt door ING Private Banking. Vermogen kun je op veel manieren bekijken. Privé, zakelijk, maatschappelijk… Het een heeft eigenlijk altijd te maken met het ander. Vanuit die samenhang zet ING Private Banking samen met jou een koers uit. Jij aan het stuur. En je eigen Private Banker als gids. Geadviseerd door een team van specialisten, die thuis zijn op elk terrein.