Acht waardevolle manieren waarop AI-agents jouw organisatie kunnen ondersteunen

Steeds meer bedrijven willen aan de slag met kunstmatige intelligentie (AI). Vaak kiezen zij daarbij nog voor algemeen beschikbare AI-tools als ChatGPT van OpenAI, Gemini van Google en Claude van Anthropic. De toegevoegde waarde van dergelijke AI is echter beperkt, onder meer doordat zij geen toegang hebben tot je interne gegevens. Een AI die specifiek is toegespitst op jouw organisatie biedt uitkomst en kan aanzienlijk meer winst opleveren. Maar hoe kan je als MKB’er aan de slag met AI? In dit artikel zetten we de mogelijkheden uiteen en geven een reeks voorbeelden van waardevolle inzichten die een AI-tool voor zakelijk gebruik je organisatie kan opleveren.

Bedrijven worden geconfronteerd met een uitdagend landschap, gekenmerkt door een complexe mix van socio-economische factoren. Politieke en economische druk dragen bij aan deze dynamiek, wat bedrijven voor de uitdaging stelt hun strategieën continu aan te passen om concurrerend te blijven. Tegelijkertijd verandert de workforce. Onder meer door de komst van een nieuwe generatie werknemers: digital natives. Zij willen op een andere manier werken en communiceren. Organisaties moeten zich dan ook aanpassen aan nieuwe verwachtingen en werkstijlen.

Klanten verwachten meer dan ooit een hyper-gepersonaliseerde service, die op ieder moment van de dag beschikbaar is. Door deze verschuiving in consumentengedrag moeten bedrijven aan andere verwachtingen voldoen en hun bedrijfsmodellen hierop afstemmen. AI biedt hierin enorme kansen. De implementatie van AI-technologie vormt voor veel kleine en middelgrote (MKB) bedrijven echter een grote uitdaging. Zo vraagt dit niet alleen om een strategische aanpak, maar ook om de juiste infrastructuur en technologie voor het effectief beheren van gegevens en optimaliseren van processen. Zonder de juiste datasets en systemen kan je het volledige potentieel van AI niet benutten.

Embedded AI

Goede AI-technologie start met juiste data, die je alleen in handen krijgt indien al je applicaties en systemen optimaal zijn verbonden. Salesforce helpt hierbij. Het platform brengt AI-agents, data en CRM op een centrale plek samen. En ondersteunt je zo bij het optimaliseren van de klantrelatie en stroomlijnen van interne processen.

Salesforce integreert AI diep in je organisatie, wat we ook wel 'embedded AI' noemen. Dit biedt grote voordelen ten opzichte van algemeen beschikbare AI-tools. Waar je aan een algemeen beschikbare AI-tool algemenere vragen kunt stellen als ‘sinds wanneer bestaat het internet?’ of ‘wat is de voorgeschiedenis van dit bedrijf?’, biedt embedded AI aanzienlijk meer toegevoegde waarde. Zo kan je embedded AI bijvoorbeeld vragen om een reactie op te stellen op een e-mail, en daarbij specifieke bedrijfsgegevens mee te nemen. Of bijvoorbeeld alle relevante data over een onderwerp dat binnen je organisatie beschikbaar is samen te vatten.

AI-agents als werknemers aan de slag laten gaan

Een voorbeeld van de toegevoegde waarde die embedded AI biedt zijn de AI-agents die je kunt bouwen met Agentforce van Salesforce, met het Salesforce-platform als fundament. AI is niet meer weg te denken uit het Salesforce-platform, waarbij Agentforce een belangrijke rol speelt. Hiermee kan je zogeheten AI-agents bouwen voor je sales, service, e-commerce en marketingprocessen. Dit zijn in feite AI-assistenten die als een medewerker in je bedrijf aan de slag gaan.

De mogelijkheden en voordelen van AI-agents

De mogelijkheden van AI-agents zijn dus zeer divers. Zo kan je agents maken voor het uitvoeren van allerlei taken, zoals het beantwoorden van vragen van klanten, het automatisch aanmaken van een retourlabel, het creëren van een ticket indien een klant tegen problemen aanloopt en het inplannen van een meeting op de juiste tijd. AI-agents kunnen werknemers dan ook in belangrijke mate ontlasten. Daarnaast kan je AI-agents nauw integreren in de workflow van medewerkers, die hierdoor bijvoorbeeld precies op het juiste moment de juiste informatie of suggesties krijgen aangereikt.

Een belangrijk voordeel van AI zoals de AI-agents die je met Agentforce creëert, is de zekerheid die je krijgt over wat er met je gegevens gebeurt. Stop je je gevoelige data in een algemeen beschikbare AI-tool? Dan weet je doorgaans niet zeker wat er met deze data gebeurt en dat gegevens mogelijk hun weg vinden naar het internet, waarschuwt inmiddels ook de Autoriteit Persoonsgegevens. Salesforce biedt deze zekerheid wel; alle data die je met AI-agents deelt, blijft veilig binnen je bedrijf.

Vertrouwen en zekerheid staan bij Salesforce centraal. Zo kan je een breed scala aan richtlijnen meegeven aan AI-agents, die je geheel naar eigen wens kunt aanpassen. Hiermee bepaal je in belangrijke mate het gedrag en de uitkomsten van AI-agents. Denk daarbij aan de tone-of-voice, maar ook aan het altijd meegeven van ‘kleine lettertjes’ en voorwaarden bij specifieke uitingen. Ook kan je tot in detail bepalen welke acties AI mag uitvoeren en informatie die het mag delen.

Hoe AI-agents jouw organisatie kunnen ondersteunen

De inzichten en voordelen die AI-tools als AI-agents kunnen opleveren zijn zeer divers, en in belangrijke mate afhankelijk van jouw specifieke organisatie. Enkele voorbeelden:

1.        Klantvragen automatisch beantwoorden
AI-agents kunnen veelvoorkomende klantvragen automatisch beantwoorden, bijvoorbeeld via chat of e-mail. Denk daarbij aan vragen met betrekking tot de status van orders of vragen met betrekking tot productspecificaties. Zo ontlasten AI-agents medewerkers, die meer tijd overhouden voor complexere taken.

2.        Planning en strategie ondersteunen
Een AI-agent kan trends in klantgedrag en marktdynamiek analyseren, en op basis hiervan nauwkeurige voorspellingen doen over toekomstige verkoopcijfers. Zo helpt Agentforce je beter te plannen en strategieën hierop aan te passen.

3.        Beter inzicht in problemen van klanten
Een AI-agent kan meer inzicht geven in de problemen waar klanten onverhoopt tegenaan lopen, en een ticket automatisch doorverwijzen naar de juiste afdeling en/of persoon. Het houdt daarbij niet alleen rekening met de benodigde expertise, maar ook met de beschikbaarheid van medewerkers. Met Agentforce los je dan ook problemen van klanten sneller op en verbeter je de klanttevredenheid.

4.        Leads analyseren en prioriteren
Ook sales kan veel toegevoegde waarde halen uit AI. Zo kan een AI-agent leads automatisch analyseren en scoren op onder meer eerdere klantgegevens, interacties en voorspellingen over koopintenties. Sales krijgt automatisch de meest veelbelovende leads aangereikt.

5.        Gepersonaliseerde aanbevelingen verstrekken
Beschik je over een webshop? Met de AI-agents van Agentforce til je de winkelervaring van klanten naar een hoger niveau. Bijvoorbeeld door het analyseren van het gedrag van klanten tijdens hun bezoek aan je webshop en op basis hiervan gepersonaliseerde aanbevelingen doen die goed aansluiten op hun behoeften en voorkeuren.

6.        Meeting op de juiste tijd inplannen
Het inplannen van een meeting met meerdere personen kan een uitdaging zijn. Zo moet je de agenda’s van de verschillende personen naast elkaar leggen om een tijdstip te vinden waarop alle partijen beschikbaar zijn. De AI-agents van Agentforce automatiseren dit proces voor je en nemen je zo veel werk uit handen.

7.        Voorraadbeheer optimaliseren
Een AI-agent kan je voorraad nauwkeurig afstemmen op de praktijk. Onder meer door het analyseren van klantgedrag en seizoenspatronen, en hierop automatisch afstemmen van je inkopen. Zo stel je zeker dat je altijd voldoende voorraad hebt om in te spelen op de vraag vanuit klanten.

8.        Pak problemen proactief aan
Allerlei problemen kunnen de klantervaring negatief beïnvloeden. Denk daarbij aan problemen in de toeleveringsketen die de levering voor de klant vertraging of op een andere manier negatief beïnvloeden. Een AI-agent kan potentiële verstoringen detecteren en indien nodig automatisch actie ondernemen, zodat de klant hiervan niets merkt. Denk daarbij aan het bestellen van een nieuw product indien een zending is zoekgeraakt of het voorstellen van een alternatief product indien een besteld product niet meer leverbaar blijkt.

Wil je meer weten over de toegevoegde waarde die AI en Agentforce van Salesforce in het specifiek voor jouw bedrijf kan opleveren? Bekijk dan de AI-gids voor bedrijven, waarin Salesforce hierop verder ingaan.

Salesforce helpt bedrijven van elke grootte om hun bedrijf opnieuw uit te vinden in een wereld van AI. Kom naar de Agentforce World Tour op 12 november in de Passenger Terminal in Amsterdam om Agentforce live mee te maken.