Hoe je als corporate de wereld kunt verbeteren
volgens deze expert die zelf Amsterdamse jongeren helpt
Steeds meer grote bedrijven stimuleren werknemers om niet alleen geld te verdienen maar ook iets terug te doen voor de wereld. Marene Arnold is Marketing Communications Director bij Mastercard Nederland en gaat samen met middelbare scholieren - die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid - op zoek naar hun kwaliteiten.
Marene verricht haar vrijwilligerswerk als onderdeel van het Corporate Social Responsibility-programma bij Mastercard. Een aantal dagen per jaar werkt ze als vrijwilliger bij JINC, een project in Amsterdam dat kinderen helpt bij het kiezen van een geschikte vervolgopleiding. “De kinderen die ik spreek, hebben een beperkt beeld van de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en kennen weinig rolmodellen. Door te vertellen over werkzaamheden binnen mijn bedrijf, en oefeningen met ze te doen om hun talenten te ontdekken, laat ik zien dat er nog veel meer in wereld te halen valt,” vertelt Marene.
Ze merkt dat het vertellen over het werken bij een groot bedrijf als Mastercard bij sommige kinderen echt de ogen opent. Met een aantal onderhoudt ze daarna nog een tijdje contact en ontvangt ze updates per WhatsApp. “Het grappige is dat ze me consequent ‘juf’ blijven noemen.”
Corporate Social Responsibility is bij Mastercard meer dan vrijwilligerswerk in eigen stad of buurt. Mastercard steunt samen met Rabobank bijvoorbeeld boeren in Afrika. “Veel boeren in ontwikkelingslanden weten niet wat hun producten waard zijn. Daardoor krijgen ze geen eerlijke prijs.”
Het Farmer Network biedt boeren via een app toegang tot actuele marktprijzen. Daardoor staan ze sterker in onderhandelingen en bouwen ze bovendien een transactiegeschiedenis op: “Waardoor ze bij de bank eerder in aanmerking komen voor een lening. Dat stimuleert de financiële inclusie.”
100 miljoen bomen
Niet alleen financiële inclusie maar ook duurzaamheid valt onder de paraplu van het Corporate Social Responsibility-programma. In 2017 is een enorm bomenplantprogramma opgezet: Priceless Planet Coalition. Het doel is om het milieu te beschermen door 100 miljoen bomen te planten in vijf jaar. Landen waar bosherstel gepleegd wordt zijn onder meer Brazilië, Kenya en Australië.
Volgens Marene zie je hier de verbindende rol van Mastercard terug. Binnen de Priceless Planet Coalition wordt onder meer samengewerkt met ABN AMRO en AirMiles. Tijdens de laatste Earth Day konden consumenten een boom planten voor een speciaal iemand, waarna Mastercard er een extra boom bij doneerde. Om de bestendigheid van het bomenplantprogramma te garanderen, wordt volop samengewerkt met de lokale autoriteiten en plaatselijke bevolking.
Doing well by doing good
Marene hoopt dat de missie ‘doing well by doing good’ zo veel mogelijk navolging krijgt. “Het is niet alleen in ons belang dat het goed gaat met de wereld. Het is in het belang van iedereen.”
Luister ook de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider Nederland. Daarin vertelt Jelmer Borst van online supermarkt Picnic over hun ervaringen met de digitale betaalpas en Imad Qutob van JustEat Takeaway.com over de Thuisbezorgd Pay Card.
Luister de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider. Hierin interviewt Sacha de Boer iedere aflevering een expert uit het payments-landschap. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!