Carrière maken in stroomversnelling: ‘Ik wil processen én mensen naar een hoger niveau tillen’
Superspannend vond ze het, maar ze ging de uitdaging toch aan: Nina Rusch kreeg al op haar 25e een leidinggevende functie binnen een grote multinational. Het talent bracht ze zelf mee, mooie kansen en stevige support kreeg ze vanuit Yacht.
Aan een Duitse universiteit studeren, dat wilde de Duitse Nina Rusch (27) niet. “Daar draait alles om boeken lezen en papers schrijven. Dat past niet bij me, ik ben juist heel praktisch ingesteld. Maar ik wilde wel het universitaire niveau.” En zo kwam ze bij de universiteit Twente terecht, waar elke module van haar bachelor Technische Bedrijfskunde werd afgerond met een praktijkproject. Ze moest wel de Nederlandse taal beheersen – haar Staatsexamen haalde ze na vijf weken blokken.
Dit is typerend voor hoe Rusch in haar carrière staat. Ze leert graag door te doen, maar dan wel op hoog niveau, en met veel oog voor de sociale kant. En ze zoekt altijd naar een stevige uitdaging. Nog voor ze goed en wel klaar was met haar master Industrial Engineering & Management, werd ze al aangenomen voor een traineeship bij Bolletje.
Daar ontmoette ze ook een planningsleider die door Yacht was aangesteld – een bron van inspiratie. “Consultancy leek me niks, want dan gaan anderen de plannen uitvoeren die jij gemaakt hebt. Maar deze professional liet zien dat je ook op projectbasis het plan kunt schrijven én verantwoordelijk kunt zijn voor de uitvoering, zonder dat je meteen op één plek vast zit. Dat sprak me enorm aan.” En dus was de beslissing snel gemaakt. Het was voor haar de perfecte combinatie: alle voordelen van een vast contract bij Yacht, en toch de dynamiek en uitdaging van interimmen bij verschillende bedrijven.
Van student naar leidinggevende
Haar eerste detachering was bij bandenspecialist Euromaster. “Een deel van de administratieve werkzaamheden van alle 150 vestigingen moesten worden gecentraliseerd op het hoofdkantoor. Een pittige klus, maar de functie gaf me enorm veel energie, we waren ook met een leuk jong team.” Dat de tevredenheid wederzijds was, bleek wel toen ze na een half jaar gevraagd werd voor een leidinggevende functie. “Mijn eerste project was net afgerond, de mijlpalen die we moesten bereiken waren bereikt. Bij de afdeling Sales Support vertrok plotseling een manager, en toen ben ik benaderd om die rol te vervullen.”
Net anderhalf jaar afgestudeerd en dan al zo’n stap maken? Rusch moest er wel even over nadenken. “Ik dacht: dit kan ik toch helemaal niet? Ik kreeg ook meteen zes personen onder me, ik was bang dat zij me nooit serieus zouden nemen.” Maar van alle kanten werd ze aangemoedigd: ze kon het toch gewoon proberen? Uiteindelijk gaf ze aan waar haar twijfels lagen en bood Yacht haar een perfecte oplossing aan: een keer per week een coach, met wie ze al haar uitdagingen als leidinggevende kon bespreken.
“Die sprak ik iedere woensdag, om te sparren en te bespreken waar ik tegenaan was gelopen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een werknemer die zich veel te veel vrijheid toe-eigent? Dat was een confrontatie die ik eng vond om aan te gaan, maar door mijn coach heb ik leren inzien dat je zo juist ook respect krijgt. Ook al vindt mijn team me misschien strenger geworden, mijn duidelijkheid en eerlijkheid worden op prijs gesteld. Ik heb ontzettend veel geleerd over wie ik ben en wat mijn kwaliteiten zijn. Ik heb bijvoorbeeld een sterk analytisch inzicht, daar kan ik mijn collega’s mee ondersteunen. En ik kan soepel bemiddelen tussen verschillende afdelingen, omdat ik de technische én de communicatieve kant goed begrijp.”
'Mensen begeleiden in hun professionele groei geeft me energie'
Daarnaast blijkt ze ook zelf een goede coach. Dat leerde ze bij het Connect programma van Yacht, speciaal voor young professionals. “Ik ben twee jaar zelf coachee geweest en ben nu dus zelf coach. Een keer in de maand spreken we met z’n allen af. We beginnen met een etentje, daarna bespreken we een onderwerp als pitchen of hoe je een goed cv opbouwt, of doen we een intervisie. Er zijn zo’n 10 tot 15 coachees en 3 coaches. Je kunt bij elkaar terecht voor een frisse blik of de andere kant van het verhaal, het is echt ontzettend leerzaam. En je bouwt ook nog een netwerk op met mensen die dezelfde soort stappen maken als jij.”
Inmiddels is Rusch supplier escalation manager bij de Zweedse truckfabrikant Scania: als leveranciers problemen hebben, gaat zij erheen om samen naar een oplossing te zoeken. Een functie die naast technisch inzicht en proceskennis ook nogal wat tact vereist. “Ik moet daar wel duidelijk maken dat ik niet langskom om te vertellen wat ze allemaal fout doen, maar echt om samen te kijken hoe we de leveringen weer goed op gang kunnen krijgen.” In de toekomst ziet ze zichzelf die rol verder uitbouwen: “Ik wil processen helpen verbeteren, maar ook mensen begeleiden in hun professionele groei, daar krijg ik echt energie van.”
Zelf heeft ze inmiddels geen coach meer, hij ging zelf met pensioen en ze waren het er samen over eens dat ze op dat moment geen extra begeleiding meer nodig had. “Maar als ik dat gevoel ooit wel weer heb, weet ik zeker dat Yacht dat voor me regelt.”