Deze 26-jarige kreeg altijd te horen dat ze te jong was, nu heeft ze een hoge tech-functie bij een multinational – zo deed ze dat
“Je moet maar eens goed nadenken waarom je
deze rol hebt gekregen.”
Veel jonge vrouwen die snel carrière maken krijgen dergelijke opmerkingen te horen.
Zo ook Jessey de Graaf, met 26 jaar de jongste en één van de weinige vrouwelijke solution engineers bij Salesforce. “Dit soort opmerkingen motiveren mij alleen maar om te laten zien dat ik het kan,” zegt De Graaf.
Als solution engineer is ze “het technisch geweten van het salesteam”. Als de accountmanagers iets verkopen, is het aan haar om naar de klant toe te bewijzen dat cloudoplossing van Salesforce ook echt werkt en hoe deze kan worden geïmplementeerd. Dat betekent dat ze veel contact heeft met niet alleen de sales- en marketingmensen, maar met ook de IT-mensen van de klant.
Geen technische achtergrond
Hoe heeft ze het voor elkaar gekregen om op jonge leeftijd bij een gewild bedrijf als Salesforce in een dergelijke functie te belanden? De Graaf heeft allesbehalve een technische achtergrond, maar studeerde aan de School voor journalistiek.
‘Ik wilde geen baan waarbij op maandag al vast stond wat er de rest van de week zou gebeuren’
Ik was 17 toen ik ging studeren en wist niet echt wat ik wilde. Maar een ding wist ik wel: ik wilde geen baan waarbij op maandag al vast stond wat er de rest van de week zou gebeuren. Daarom koos ik voor journalistiek”, zegt De Graaf. Op haar twintigste was ze klaar met de opleiding en ging ze als freelancer aan de slag voor de tijdschriften Nieuwe Revu en Grazia. “Maar freelancen was moeilijk in de crisis.”
Via Randstad vond ze een functie bij de KLM, op de social media-afdeling. “In eerste instantie mocht ik niet eens op gesprek komen. Ik was te jong. Ja, dan ga ik in de aanval. Dat is geen argument, dat is leeftijdsdiscriminatie. Nodig mij in elk geval uit zodat ik mij kan bewijzen.”
Assertief zijn
Van de KLM, kennelijk wel gecharmeerd van haar assertieve houding, mocht ze toch op gesprek komen. De Graaf werd aangenomen en hielp op de veelgeprezen social media-afdeling twee jaar lang KLM-klanten met het boeken van tickets, handelde klachten af en zorgde ervoor dat mensen met allergie de juiste maaltijden kregen.
Ze vertelt: “Het viel mij op dat we mensen met een flying blue-nummer snel konden helpen, omdat we alle informatie voorhanden hadden dankzij Salesforce. Dat was het eerste moment dat ik dacht: ‘gaaf hoe dit werkt’.”
De Graafs ondernemende instelling en journalistieke achtergrond, brachten haar bij KLM op een nieuw idee. Bij de afdeling kwamen veel vragen binnen. “Heeft een vliegtuig een toeter? Dat soort dingen. Ik ben een blog gaan maken waarop ik die vragen ben gaan beantwoorden.”
Na KLM vertrok ze naar Suitsupply waar ze hielp met het implementeren van de marketing cloud van Salesforce. “Zo leerde ik veel meer mensen van Salesforce kennen en kreeg ik het idee dat ik daar wel zou willen werken. Tijdens de Salesforce World Tour in de Rai in Amsterdam ben ik toen als een gek gaan netwerken. Salesforce-mensen droegen een geel bandje. Ik heb er zoveel mogelijk aangesproken.”
Blijven leren
Maar ze deed meer dan netwerken alleen. “Ik heb ook gezorgd dat ik via de trainingen op Trailhead (het online opleidingsprogramma van Salesforce dat voor iedereen toegankelijk is, red) de juiste skills al onder de knie had, naast een aantal andere admin-trainingen, want ik wist dat het moeilijk was om binnen te komen.”
Toen De Graaf uiteindelijk solliciteerde naar de functie marketing cloud specialist werd ze aangenomen. Maar na een jaar werd de 26-jarige onrustig.
'In eerste instantie mocht ik niet eens op gesprek komen. Te jong. Ja, dan ga ik in de aanval. Dat is geen argument, dat is leeftijdsdiscriminatie'
“Ik moet continu getriggerd worden door nieuwe dingen. En ik miste de technische kant in die rol die ik had. Toen bedacht ik, ik ga kijken of ik solution engineer kan worden. Ik ben begonnen om in mijn toenmalige rol op technisch gebied te overdeliveren.”
“Aan de manager van de solution engineers heb ik gevraagd hoe groot de kans zou zijn als ik op die functie zou solliciteren. Die kans was niet heel onwaarschijnlijk, zei hij, maar de functie was wel heel gewild. Maar er was een kans, en als ik een kans zie, dan ga ik ervoor,” zegt De Graaf.
Terugkijkend zijn er een paar dingen die tot nu toe een grote rol hebben gespeeld in haar nog korte maar succesvolle carrière. De Graaf: “Ik probeer altijd van tevoren te bedenken welke obstakels ik kan tegenkomen en ruim die uit de weg. Mijn journalistieke achtergrond zorgt ervoor dat ik doorvraag en echt wil begrijpen en hoe iets in elkaar zit of hoe ik echt waardevol kan zijn voor onze klanten. Dat stapje extra heeft het verschil gemaakt.”
Bekijk hier hoe je zelf aan de slag kunt bij Salesforce of lees meer over hoe je net als Jessey de Graaf gratis trainingen kunt volgen via Trailhead. Het bedrijf is door Great place to work uitgeroepen tot beste werkgever van Europa van 2018.
Dit is het negende artikel in onze serie Business Innovation, mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en levenslange relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Salesforce.com/nl