Deze Nederlandse directeur kreeg 9% loonsverhoging toen haar baas besloot de salariskloof te dichten - dat was slechts het begin
Stel dat je in een keer negen procent salarisverhoging krijgt, zonder erom gevraagd te hebben. Dat overkwam directeur Nederland Eva Heffernan drie jaar geleden, toen haar werkgever Salesforce besloot om de de salariskloof tussen mannen en vrouwen te dichten.
Ook al was ze daar zeer blij mee, toch vindt de topvrouw dat er meer komt kijken bij het creëren van een eerlijk speelveld voor mannen en vrouwen. Zoals meer rechten op ouderschapsverlof voor mannen.
“Ben je je ervan bewust dat we mannen en vrouwen binnen ons bedrijf mogelijk ongelijk betalen voor hetzelfde werk?” Dat vroeg ‘Chief People Officer’ Cindy Robbins in 2015 aan oprichter en CEO Marc Benioff op het hoofdkantoor in San Francisco van Salesforce. Ze doelde op een mogelijke salariskloof tussen mannen en vrouwen. De reactie van Benioff was opmerkelijk: “Dat kan echt niet.”
De zelfverzekerdheid van Benioff had een reden. Al sinds de oprichting in 1999 legt het softwarebedrijf een enorme nadruk op sociale verantwoordelijkheid, gelijkheid en diversiteit. Het behouden en promoveren van vrouwen heeft altijd prioriteit gehad.
Daarom kon Benioff in eerste instantie niet geloven dat er ongelijkheid in beloning tussen mannen en vrouwen binnen zijn bedrijf kon bestaan. Maar hij sloot het ook niet uit, zolang het niet was onderzocht. En hij stemde bij voorbaat in met alle consequenties van zo’n bedrijfsbrede check. Hoe duur dat mogelijk ook zou zijn.
Benioff beloofde eventuele verschillen in beloning onmiddellijk gelijk te trekken. Best moedig, als je bedenkt dat Salesforce geen klein bedrijf is. Honderdvijftig duizend klanten gebruiken software van het bedrijf om de omgang met hun klanten in goede banen te leiden. Het bedrijf heeft ruim dertigduizend medewerkers wereldwijd.
Tien procent van de vrouwen ging er op vooruit
Wat de HRM-directeur al vermoedde, werd bevestigd door de salaris-analyse: er bestonden wel degelijk beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in vergelijkbare functies. Benioff hield woord en tien procent van de vrouwelijke medewerkers ging er op vooruit. Ook directeur Nederland Eva Heffernan kreeg een fikse salarisverhoging van negen procent.
Elk jaar herhaalt Salesforce sindsdien deze check. Dat is onder meer nodig vanwege overnames van andere bedrijven, waarbij ook medewerkers meekomen. Er zijn zo al drie rondes geweest, in 2016, 2017 en 2018. Er werd drie keer drie miljoen dollar geïnvesteerd.
Het dichten van de salariskloof tussen mannen en vrouwen is niet moeilijk, zei de CEO dit voorjaar tegen CBS News. “Er is geen gemakkelijker tijd dan nu om de verandering te maken. Met één druk op de knop kunnen CEO’s mannen en vrouwen hetzelfde betalen. We hebben de data. We weten wat iedereen verdient. Er is geen excuus. Iedereen kan gemakkelijk doen wat wij doen.”
Leermoment
Het effect op de sfeer in een bedrijf van zo’n stap is groot. Ook Heffernan kreeg een “ongelofelijk goed gevoel” van het initiatief. “Ik besefte dat mijn werkgever niet alleen zei mannen en vrouwen hetzelfde te willen behandelen, maar dat in de praktijk ook echt deed.”
Tegelijkertijd was de onverwachte salarisstijging ook een leermoment. “Ik dacht dat ik goed had onderhandeld over mijn salaris, maar blijkbaar hadden mijn mannelijke collega’s het nog beter gedaan. Dat zette me wel aan het denken. Hoe had ik dit laten gebeuren?”
Voorbeeldfunctie
Heffernan vindt het als vrouwelijke leidinggevende belangrijk het goede voorbeeld te geven. “Ik kom veel vrouwelijke collega’s tegen die zeggen: “Hoe kan ik professioneel overleven als ik straks een familie wil stichten?” Heffernan probeert door haar keuzes aan te tonen dat dat wel degelijk mogelijk is.
“Ik heb het superdruk en werk intensief met collega’s samen, maar toch mis ik geen enkele schoolvoorstelling van mijn dochters.” Salesforce hanteert een ‘family first’-principe. “Op belangrijke momenten kan ik daardoor prioriteit geven aan mijn gezin en werkafspraken eromheen plannen.”
Voldoende ruimte voor een goede balans tussen werk en privé mag echter niet voorbehouden zijn aan enkel vrouwen, vindt Heffernan. Om echt een gelijk speelveld te creëren is het juist nodig dat mannen meer zorgtaken op zich kunnen nemen.
Daarom kan de ‘tweede verzorger’ bij Salesforce al enige tijd extra vrij nemen. Zijn of haar ouderschapsverlof wordt deels door het bedrijf betaald. Heffernan ziet het effect van deze stimuleringsmaatregel dagelijks om zich heen. “Veel van mijn mannelijke collega’s maken er dankbaar gebruik van. Je moet niet onderschatten hoe groot het emancipatoire effect daarvan is.”
Trots zijn op je werk
Behalve gelijkheid heeft Salesforce ook diversiteit hoog in het vaandel staan. “Het is belangrijk om ook je kwetsbare kanten te mogen tonen op je werk. Of dat nou gaat over je dagelijkse zorgen, of over je geaardheid.” Een open sfeer heeft een gigantisch positieve invloed op de werksfeer, volgens Heffernan.
“Als je geen masker hoeft te dragen, voel je je sterker verbonden met collega’s. Wanneer je er gewoon mag zijn, ontstaat ook meer ruimte voor creativiteit en technische innovatie. En kun je bovendien trots zijn op de plek waar je werkt.”
Millennials
Goed doen is een belangrijk principe binnen Salesforce. Sinds de oprichting heeft het bedrijf al bijna 200 miljoen euro aan non-profits geschonken. “We geloven binnen Salesforce heel sterk in filantropie. We hanteren ons 1-1-1-model. Eén procent van onze tijd, ons kapitaal en onze producten zetten we in voor het goede doel. Elk van onze medewerkers kan zeven dagen per jaar besteden aan ‘giving back.’”
“Dat principe is voor nieuwe medewerkers een belangrijke reden om voor ons te willen werken. Voor millennials is het zelfs een must.” Dat bleek ook uit het onderzoek dat Salesforce in 2017 uitvoerde onder 1500 zakelijke klanten en professionals. “Tachtig procent van hen vond dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om een positieve invloed te hebben op de samenleving.”
Pride Amsterdam
In Nederland doneerde Salesforce dit voorjaar een groot bedrag aan VHTO. “We hopen daarmee meiden en minder bedeelde jongeren te stimuleren om vaker voor bètavakken als techniek en ICT te kiezen.”
Zelf deed Heffernan in het kader van ‘giving back’ vrijwilligerswerk op de school van haar jongste dochter. “Ze is autistisch en gaat naar het speciaal onderwijs.” Ook werkte Heffernan deze zomer mee aan de planning van de Pride Amsterdam. “Zeker als Ierse was dat een geweldige ervaring. Naar de Canal Pride heb ik ook mijn jongste dochter meegenomen. Het was fantastisch om haar te zien genieten van alle mooie kleuren.”
Dit is het vijfde artikel in onze serie Business Innovation, mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en levenslange relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Salesforce.com/nl