Dit maakt de elektrische auto zo interessant, volgens deze half-Nederlandse coureur die ‘benzine in zijn bloed heeft’
De elektrische auto zal de grootste revolutie in onze mobiliteit worden sinds de uitvinding van de auto. Nooit meer echt starten, geen rokende uitlaat, geen indrukwekkend ronkende vier-, zes-, of achtcilinder motoren en volgens de critici wordt het daardoor emotieloos en saai.
Denkt een echte petrolhead daar ook zo over? Aan wie kun je dat beter vragen dan aan de Chinees-Nederlandse autocoureur Ho-Pin Tung?
Hij heeft benzine in zijn bloed, zoals dat zo mooi heet. De 36-jarige Ho-Pin Tung, met zowel Nederlandse als Chinese roots, testte in 2003 al een Williams Formule 1-auto, werd in 2006 kampioen in de Duitse Formule 3 en was succesvol in verschillende raceseries.
Tegenwoordig rijdt hij vooral lange afstandsraces (tweede in Le Mans in 2017) en hij is de derde rijder in het Panasonic Jaguar Team in de Formule E, een raceserie met elektrische auto's. Eén van zijn taken is het verder ontwikkelen van de elektrische raceauto en hij is betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Jaguar I-PACE e-TROPHY: de raceversie van deze succesvolle elektrische auto.
Spectaculaire acceleratie
Ho-Pin heeft dus ervaring met de snelste en meest geavanceerde verbrandingsmotoren, maar hij wordt ook heel enthousiast van elektrische aandrijving: "Het meest karakteristieke van een elektrische auto is natuurlijk de enorme trekkracht, die direct vanaf de eerste omwenteling beschikbaar is.”
Enthousiast vertelt hij: “De reactie op het gaspedaal en de acceleratie zelf zijn spectaculair, want het hele vermogen is instant en zonder enige vertraging beschikbaar. Bovendien blijft de versnelling ook na het wegrijden indrukwekkend, want er is geen versnellingsbak en de trekkracht wordt dus ook nooit onderbroken met schakelen."
"Daar komt nog bij dat veel elektrische auto's, zoals bijvoorbeeld de Jaguar I-PACE, vierwielaandrijving hebben," gaat Ho-Pin verder. "Dat geeft niet alleen een soepel rijgedrag en veel tractie, maar je kunt met elektronica ook heel makkelijk de krachtverdeling beïnvloeden en daarmee bijvoorbeeld het bochtgedrag verbeteren."
Lager zwaartepunt
"Veel mensen noemen als bezwaar tegen de elektrische auto het hoge gewicht", zo vertelt Ho-Pin. "Ze hebben wel gelijk dat elektrische auto's vanwege de grote accu's zwaarder zijn dan conventionele auto's, maar technische ontwikkelingen gaan snel en accu's worden snel lichter.”
“Bovendien heb je minder last van dat extra gewicht omdat de accu's vrijwel altijd in de vloer van de auto worden ingebouwd. Ook de andere componenten van de aandrijving bevinden zich lager in de auto, waardoor het zwaartepunt veel lager ligt dan bij een auto met verbrandingsmotor. En dat is juist weer beter voor het rijgedrag."
"Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in techniek en elektrische aandrijving fascineerde mij al in een vroeg stadium," zo gaat Ho-Pin verder. "Ik reed in 2010 al met de waterstofkart van de Technische Universiteit van Delft voorzien van een brandstofcel en een elektromotor. Ik was ook vanaf het eerste begin betrokken bij de Formule E en ik heb veel vooruitgang van heel nabij meegemaakt.”
De Jaguar I-PACE
De Jaguar I-PACE
“Ik zie hoe snel de technologie gaat en welke voordelen elektrische auto's hebben. Mede door de deelname aan de Formule E en de ervaringen die daar zijn opgedaan, is Jaguar erin geslaagd om met de I-PACE als eerste een premium elektrische auto op de markt te brengen."
Software update
"Het mooie van een elektrische auto is dat de ontwikkelingen constant blijven doorgaan," besluit de enthousiaste Ho-Pin. "Je kunt met elektronica ondanks het gebruik van dezelfde hardware de efficiency nog verbeteren, de prestaties verhogen en het rijgedrag perfectioneren.”
“Daar moet je bij een benzine- of dieselmotor doorgaans toch mechanische componenten voor aanpassen. Maar je zult straks zien dat een elektrische auto van enkele jaren oud met een software update toch een grotere actieradius, betere prestaties en een beter weggedrag kan krijgen. We staan wat betreft nog maar aan het begin van de ontwikkeling van de elektrische auto."
In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een bijtelling vanaf 365 euro.