Duurdere elektrische auto blijft fiscaal interessant (en zo bereken je de bijtelling)
2018 was het laatste jaar dat zakelijke kopers van een elektrische auto een groot cadeau van de fiscus kregen: 4 procent fiscale bijtelling over de gehele aanschafprijs gedurende maximaal vijf jaar. Met ingang van dit jaar zijn de regels versoberd, maar het blijft zeer interessant om bijvoorbeeld een Jaguar I-PACE zakelijk aan te schaffen.
De media waren er begin februari als de kippen bij om te berichten dat de verkoop van dure elektrische auto's was ingestort. Maar dat is natuurlijk geen opmerkelijk nieuws als je weet dat de fiscale regels in 2019 zijn versoberd. Dat het slim is om de aanschaf van een nieuwe auto te vervroegen om maximaal te profiteren van fiscale voordelen hoef je een Nederlander doorgaans niet uitgebreid uit te leggen.
Zo was er in de laatste maanden van 2018 dus een run op de duurdere elektrische auto's. Het zorgde er zelfs voor dat de Jaguar I-PACE in december 2018 de bestverkochte auto van Nederland werd, een eer die normaal een Volkswagen Polo of een Renault Clio ten deel valt. Omdat de aanschaf van een I-PACE door veel mensen naar voren is gehaald, valt er dan natuurlijk wel even een 'gat' in de bestellingen in de eerste maanden van 2019.
9.000 euro minder bijtelling
Is een duurdere elektrische auto in 2019 dan ineens fiscaal niet meer interessant? Natuurlijk wel! Vergeleken met een benzine- of dieselauto met dezelfde aanschafprijs, heeft een zakelijk gereden, volledig elektrische Jaguar I-PACE netto een bijna 300 euro lagere bijtelling per maand.
De fiscale regels zijn als volgt. Voor alle auto's die CO2 uitstoten - alle auto's met een verbrandingsmotor dus - geldt een fiscale bijtelling van 22 procent over de cataloguswaarde. Voor uitstootloze elektrische auto's geldt 4 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot 50.000 euro en 22 procent over het bedrag boven de 50.000 euro.
Bij een auto die 50.000 euro of meer kost, heeft een elektrische auto dus een 9.000 euro lagere fiscale bijtelling dan een benzine of dieselauto (18 procent over de eerste 50.000 euro). Dit fiscale voordeel houdt de berijder tot en met vijf jaar na de datum eerste toelating. Het is dus ook nog van toepassing voor een gebruikte elektrische auto die nog geen vijf jaar oud is.
Schijventarief
Wat die fiscale bijtelling exact betekent voor het bedrag dat je netto kwijt bent voor het privégebruik van je zakelijke auto, hangt af van je fiscale inkomen (bruto salaris minus de aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek). De belasting werkt met een schijventarief. Over het belastbaar bedrag tot 20.384 euro betaal je 36,65 procent belasting. Over het belastbaar bedrag tussen 20.384 en 68.507 euro betaal je 38,10 procent belang en over alles boven 68.507 euro betaal je 51,75 procent belasting.
We rekenen het exact uit aan de hand van de basisversie van de Jaguar I-PACE met een cataloguswaarde van 79.385 euro. Over de eerste 50.000 euro tel je 2.000 euro op bij je inkomen (4 procent) en over de resterende 29.385 euro tel je 6.464,70 euro (22 procent). Samen is dat 8464,70 euro, waarover je afhankelijk van je fiscale inkomen 38,10 of 51,75 procent belasting moet betalen. Gaan we even uit van die 38,10 procent belasting dan kost die Jaguar I-PACE je netto 3.225,05 per jaar ofwel 268,75 per maand. Reken je met 51,75 procent, dan kost de Jaguar I-PACE je netto 4.380,50 per jaar en 365,05 euro per maand.
Geen MRB
Bij een willekeurige benzine- of dieselauto met dezelfde prijs zou de bijtelling 17.464,70 bedragen en kost de auto netto 6.654,05 euro per jaar en dat is per maand 554,50 euro. Dat is meer dan het dubbele van de Jaguar I-PACE.
Een ander belastingvoordeel van een elektrische auto is dat er geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd is dat blijft in elk geval zo tot en met 2020. Mogelijk blijft dat belastingvoordeel van kracht tot en met 2025 omdat de overheid in het kader van de energietransitie elektrische auto's wil blijven stimuleren.
In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een lage bijtelling.