Een van de grootste revoluties in de autobranche staat voor de deur: niet naar de garage hoeven

De autobranche staat aan de vooravond van de grootste verandering sinds de auto werd uitgevonden.

Nieuwe technieken, in het bijzonder die voor de aandrijving, zullen het onderhoud namelijk zeer ingrijpend versimpelen. En waarschijnlijk kan het straks bijna allemaal op afstand. Een revolutie is op komst in de autobranche.

Firmware update

Het gebeurt al jaren bij je autodealer: een update van de 'firmware' van de motorelektronica als je de auto voor een onderhoudsbeurt brengt. De update maakt de motor misschien zuiniger, of wat krachtiger en betrouwbaarder.

Steeds meer auto's zijn echter altijd 'online'. Via 4G - of straks 5G - houden ze niet alleen de inzittenden in verbinding met hun e-mail of social media, er wordt ook online informatie opgehaald over bijvoorbeeld files tijdens het rijden. Dat kan veel verder gaan!

Het initiatief voor communicatie ligt nu nog vooral bij de auto die informatie opvraagt, maar er zijn al merken die uit eigen initiatief een update naar je auto sturen. Bijvoorbeeld om een 'bug' uit je infotainmentsysteem te halen, om je van nieuwe navigatiekaarten te voorzien of om de firmware van je motor te upgraden. De rol van de autodealer zal mede daardoor sterk veranderen.

Service over the air

De autobranche is zich al jaren aan het voorbereiden op de grote veranderingen. "We hebben als branche een speciale website - werkplaatsvandetoekomst.nl - die al deze aspecten aan bod laat komen", zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal.

'De nieuwe systemen die in auto's komen vragen misschien om minder, maar vooral om hoger geschoold personeel'

"En dan hebben we niet alleen over ‘service over the air', waarbij bijvoorbeeld een auto niet eens meer fysiek in de werkplaats hoeft te zijn voor onderhoud. We verwachten bijvoorbeeld dat autonoom rijden ook een enorme impact zal hebben. De nieuwe systemen die in auto's komen vragen misschien om minder, maar vooral om hoger geschoold personeel."

De Jaguar I-PACE

De Jaguar I-PACE

Een andere ontwikkeling zal misschien nog veel ingrijpender worden voor de autobranche. Er is geen kristallen bol nodig om te voorspellen dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Hij blijft nog wel een tijdje dominant - in 2030 rijden er zeker nog 5 tot 6 miljoen benzine- en dieselauto's rond - maar we kunnen er niet omheen dat steeds meer autofabrikanten met elektrische auto's op de markt komen.

'Je gaat met je wasmachine ook niet elk jaar naar de dealer, om het maar eens simpel te zeggen'

Die verbrandingsmotor - op benzine, diesel of gas - is een mooie uitvinding geweest, die in ruim een eeuw vergaand is geperfectioneerd. Hij heeft echter wel regelmatig onderhoud nodig. De grote hoeveelheid draaiende delen moet gesmeerd worden en door de warmteontwikkeling is er een geavanceerd koelsysteem nodig. Kortom: werk voor de dealer.

Minder onderhoud

Maar wat nu als een grote accu en een elektromotor in de plaats van komen van die benzine- of dieselmotor. Zo'n aandrijflijn is vrijwel onderhoudsvrij. Je gaat met je wasmachine immers ook niet elk jaar naar de dealer, om het maar eens simpel te zeggen.

In plaats van onderhoudsintervallen om de 15.000 of 30.000 kilometer of eens per jaar heeft een elektrische auto als de Jaguar I-PACE slechts eens in de twee jaar of 34.000 kilometer onderhoud nodig. Bovendien krijg je dat de eerste drie jaar ook nog cadeau.

De hoeveelheid werk bij een onderhoudsbeurt zal ook minder zijn, want behalve de wielen en de nagenoeg onderhoudsvrije elektromotoren zitten er vrijwel geen draaiende delen in een I-PACE. Bougies vervangen, olie verversen, kleppen stellen of het motormanagement op storingen nakijken is er niet bij.

Betalen voor gebruik

De BOVAG heeft ook de mogelijke gevolgen van de energietransitie naar elektrisch rijden voor haar leden in kaart gebracht. Zelfs in het meest conservatieve scenario, waarbij slechts elf procent van het wagenpark in 2030 elektrisch is, zal er een zeer negatieve invloed zijn op het omzetpotentieel.

Gerekend wordt op minus 25 procent voor het wagenpark tot zes jaar oud in vergelijking met het jaar 2017, in een progressief scenario zelfs op minus 36 procent. "Het is nog moeilijk te voorspellen wat de invloed van alle ontwikkelingen precies zal zijn", aldus Paul de Waal.

"We houden er ook rekening mee dat er in de toekomst heel anders tegen autobezit wordt aangekeken. Misschien zullen auto's straks juist bezit blijven van de fabrikant of van mobiliteitsplatforms en ga je betalen voor het gebruik. Wat dat betekent voor dealers en garages is nog moeilijk te voorspellen. Maar dat alles in de toekomst heel anders zal worden, dat staat wel vast."

In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een bijtelling vanaf 365 euro.