First Impression creëert zo’n fijn kantoor dat het er iedere dag vol zit:
'Een mooie werkplek is de bouwsteen voor meer werkgeluk’
Het kantoor van First Impression - waar ze audiovisuele en digitale belevingen creëren voor merken - is nooit leeg, ondanks dat thuiswerken gewoon mag. Head of People & Culture Caro van Dijk en brand marketeer Fabienne Kapteijns leggen uit waarom de medewerkers van First Impression zo graag achter hun bureau aanschuiven en hoe hun bijzondere kantoor het werkgeluk van de werknemers verhoogt. “Werken op ons kantoor is echt een feestje, je wil geen dag missen.”
Een vergaderzaal met een jungle thema, een kantoortuin waar muziek wordt gedraaid om je beter te kunnen focussen en een gameroom waar je met je collega’s kan Mario Karten. Wie bij First Impression binnenstapt, ziet meteen dat dit geen doorsnee kantoor is. “Met ons bijzondere interieur willen we twee dingen bereiken: aan alle bezoekers van dit pand laten zien wie we zijn en wat we doen, én een omgeving creëren die energie geeft en waar je als werknemer graag komt”, legt Van Dijk uit.
“Dat begint al als je binnenkomt. Onze entree is opgezet als een hotel lobby met een mooie bar, fijne zitjes en als centraal punt de koffiemachine. Het idee is dat je je hier meteen op je gemak voelt, als klant en als medewerker. Alvorens je aan de slag gaat kan je hier je dag rustig starten met een goede kop koffie”, vertelt Van Dijk.
“En daarna heb je de keuze uit allerlei soorten ruimtes om in te werken”, voegt Kapteijns toe. “Kantoortuinen waar je bij je eigen team of juist bij andere teams aanschuift, focusruimtes waar je je echt even helemaal op je project kunt concentreren, vergader- en brainstormzalen die allemaal hun eigen, opvallende thema hebben. Ons kantoor heeft niet alleen dat fijne thuisgevoel, maar blijft je ook constant verrassen waardoor je terug wil blijven komen.”
Download hier het whitepaper 'De koffiecorner - het Lookbook'.
Het kantoor als ontmoetingsplek vraagt om goede koffie
Het kantoor van First Impression is meer dan een pand vol coole gadgets en design. “Over alle ruimtes in het kantoor is heel goed nagedacht en de keuze voor de soort ruimte en de inrichting is gestoeld op de behoeften van onze medewerkers”, zegt Van Dijk. “We doen regelmatig een tevredenheidsonderzoek onder alle werknemers, waarin we vragen naar de dingen die we als bedrijf goed doen en die nog ontbreken. Er komen altijd twee punten naar voren die het werkgeluk van onze mensen verhogen: dat het kantoor een echte ontmoetingsplek is en dat er goede koffie geserveerd wordt. De keuze voor Nespresso als luxe en duurzaam koffiemerk, was voor ons dan ook vanzelfsprekend. Goede koffie brengt onze mensen samen.”
“We hebben daarom ook meerdere koffiecorners in het gebouw die echt uitnodigen om samen te komen”, zegt Kapteijns. “Naast mooie kunst aan de muur, fijne zitplekken en goede koffie, zijn de koffiecorners echt de plek om te connecten zelfs als je er even alleen aanschuift. Er hangen bijvoorbeeld schermen waar nieuws over het bedrijf en de collega’s op voorbij komen, en staan er speciale rekken vol met kaarten die mensen naar elkaar kunnen sturen om een compliment uit te delen of iemand een hart onder de riem te steken.
Bij First Impression hebben we ook ‘koffiemomentjes’, dat zijn informele een-op-eentjes waarin je samen even gaat wandelen of ergens in het gebouw op een lekker comfortabele bank ploft met een koffie to go. Je kan die met iedereen inprikken zonder dat het werk daar aanleiding voor moet geven. Dat zijn momenten dat je echt die verbondenheid voelt.”
Download hier het whitepaper 'Zo creëer je een unieke beleving met je koffiecorner'.
Werkgeluk groeit als mensen zich gehoord voelen
Voor alle bedrijven die dezelfde saamhorigheid willen creëren op de werkvloer als bij First Impression, raadt Van Dijk aan met de medewerkers in gesprek te gaan en hun behoeftes in kaart te brengen. “Werkgeluk groeit als mensen zich gehoord, gefaciliteerd en op hun gemak voelen. Dat doe je door daar de juiste ruimtes voor te creëren, maar ook door de cultuur van je bedrijf daarop af te stemmen”, legt ze uit. “Wij hebben bijvoorbeeld een tweewekelijkse livestream vanuit de in-house studio waarin de CEO en CIO de hoogte- en dieptepunten van die week behandelen. Iedereen kan hieraan meewerken door zelf successen of failures in te sturen. Zo proberen we ook duidelijk te maken dat je bij ons fouten kan maken en dat niet meteen gezien wordt als iets slechts.”
“Dat soort belangrijke details dragen bij aan onze verbondenheid op kantoor”, valt Kapteijns haar bij. “Wat ons samenbrengt is de passie voor dit bedrijf en ons vak. Hier op kantoor kan iedereen met iedereen praten, of je nu op de financiële afdeling werkt of creative bent, we delen dezelfde passie. Thuiswerken is bij ons daarom niet echt een ding, we willen hier iedere dag met elkaar samenkomen om iets moois neer te zetten.”
In de koffiecorner komt iedereen samen: collega, gast en klant. Nespresso schreef een whitepaper over het belang en de effecten van een koffiecorner op de werkvloer van haar klanten. In dit whitepaper lees je over de drie aspecten van een perfecte koffiecorner en de effecten op werkgeluk en branding van je organisatie.