Geld verdienen via een online platform? Dit jonge, Nederlandse ondernemersduo bouwde zo meerdere bedrijven op

Ze hebben samen verschillende bedrijven zoals Business Doe Je, Zollie, 24Tuned en 365Brandz waar ze uiteenlopende producten aanbieden: van exclusieve automaterialen, beschermhoesjes tot software waarmee je nieuwe verkoopkansen kunt ontdekken.

Ze hebben verschillende boeken op hun naam staan, coachen ondernemers via hun platform ‘Business Doe Je’ en maken hen onder andere wegwijs in het werken met online platforms als distributiekanaal.

Sander Roex en Tina Gosravani kennen elkaar van de opleiding Commercieel Management. Daar kregen ze het idee om samen te zoeken naar producten waar vraag naar is onder Nederlandse consumenten en die producten in de markt te zetten via online platforms. Roex had daar al langer ervaring mee: op zijn 13e begon hij met het doorverkopen van Ledlampen vanuit China.

Dat liep zo goed dat hij zich uiteindelijk in 2011 inschreef bij de Kamer van Koophandel. Met één verschil: hij verlegde zijn focus naar private labels. Roex over die stap van reseller naar merk: “In plaats van het inkopen en doorsturen van producten, maakte ik van elk product een merk – door het zelf ontwerpen en ontwikkelen van producten, maar ook door een andere verpakking, door een merkuiting en vooral door te luisteren naar de klant.”

Ondernemen via de samenwerking met een platform

Ook Tina Gosravani is van jongs af aan al bezig met doorverkoop. En ja, ook via platformen. Ze besloten samen om hun kennis ook internationaal te verrijken en toe te passen en startte al snel met het verkopen in Duitsland.

'Open je nu een webwinkel, dan duurt het lang voordat je traffic naar je pagina hebt geleid. En als starter heb je vaak geen hoog marketingbudget'

Hier vormde vraagsturing de kern van hun businessstrategie. Met hun zelf ontwikkelde software en diverse onderzoeksmethoden, brachten Roex en Gosravani de vraag van consumenten in kaart en stemden daar hun productassortiment op af.

Al snel besloten Roex en Gosravani hun strategie te herijken – want waarom wel in Duitsland groeien en niet in Nederland? Roex: “Hier spreek je de taal, ken je de mensen en heb je minder cultuurbarrières.” Roex en Gosravani zochten daarom een extra verkoopkanaal in Nederland om hun doelgroepen beter te bedienen, gingen verschillende platformen af en kwamen al snel terecht bij bol.com.

Gosravani: “We onderzochten de mogelijkheden van bol.com en spraken met andere ondernemers die bol.com gebruiken in hun channelmix. Niet veel later probeerden we het uit en lanceerden wij ons eerste product bij bol.com. Binnen twintig minuten hadden we al onze eerste verkoop. We zagen bol.com meteen als een kans. Niet alleen voor ons, maar voor meerdere ondernemers.”

Vruchten plukken van schaalgrootte

“Open je nu een webwinkel, dan duurt het heel lang voordat je traffic naar je pagina hebt geleid. En als starter heb je vaak geen hoog marketingbudget,” zegt Roex. Door met een platform samen te werken bereik je vaak miljoenen klanten.

Net als menig andere ondernemer plukken Roex en Gosravani de vruchten van het samenwerken met een betrouwbaar en gevestigd e-commerce platform als bol.com: “Zo kun je ervoor kiezen om je logistieke proces uit handen te laten nemen. Als ondernemer is je tijd erg waardevol en zo hoef jij je niet bezig te houden met verzendingen en retourneringen, de opslag van producten of de klantenservice. Ook fijn: je betaalt bij bol.com pas bij een succesvolle verkoop en zit dus nergens aan vast.”

Gosravani voegt daar nog aan toe: “Je kunt downsizen, je hebt geen groot magazijn, inpakkers of logistieke medewerkers meer nodig. Daarnaast is het systeem van bol.com eenvoudig om mee te werken.”

Schaalvoordelen, betrouwbaarheid, bereik en gebruiksgemak. Het zijn de gebruikelijke voordelen van het samenwerken met een partij als extra verkoopkanaal.

Hoewel ‘verkoopkanaal’ natuurlijk niet helemaal de lading dekt: “Je kunt bol.com echt zien als strategisch business-partner. Ze investeren ook op het gebied van marketing. Wat dat betreft gaat het niet alleen meer om sales, maar het versterken van elkaars merk. Via allerlei media en blogs lift jouw merknaam namelijk mee op die van bol.com,” zegt Roex.

Marge bepalen

Overigens zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, geven Roex en Gosravani aan. Zo heb je volgens Gosravani nog geen inzicht in alle klantdata. Je weet hierdoor niet direct wie je klant is, wat het uitvoeren van marketing voor je merk moeilijker en kostenintensiever kan maken.

“Voor artikelen onder de twintig euro kan (afhankelijk van je product) de bemiddelingsbijdrage van verkopen via een platform relatief duur zijn - dan komen je marges onder druk,” zeggen Roex en Gosravani. “De klant verwacht een gratis verzending. Als je dan al weinig marge op je product hebt of break-even speelt en je krijgt een retour, dan draai je verlies op dat product.”

'Veel starters zijn geneigd om álles op het web te willen verkopen. Ze gaan pas kijken wat ze fout doen als het mis is gegaan'

Het is dus belangrijk te weten wat je gaat verkopen, en voor hoeveel. Kortom: het dwingt je tot strategisch denken. “Veel starters zijn geneigd om alles op het web te willen verkopen. Ze gaan pas kijken wat ze fout doen als het mis is gegaan,” zegt Gosravani. Het zijn zaken die Roex en Gosravani veel tegenkomen in hun coachingpraktijk en die ze beschrijven in hun boek: Geld verdienen via bol.com.

De toekomst van de online Retail

“Als je iets zoekt, ga je niet meer naar Google, maar direct naar een ander platform zoals bol.com. Die platforms worden een soort shoppingzoekmachines. In de VS ligt het percentage mensen dat direct via platforms winkelt al op 55 procent, we denken dat dat ook hier een vlucht zal nemen,” zegt Gosravani.

“De komende tien jaar is het platform de nummer één die in je channelmix moet zitten. Tenminste, als je doelgroep daar aanwezig is, als het in je strategie past en als je een return on investment hebt.”

En het allerleukste aan ondernemen? Roex: “Je bent gewoon baas van je eigen leven.” Gosravani: “Elke dag doen wat ik leuk vind, kennis delen en nieuwe kansen ontdekken.”

Door samen te ondernemen met een platform, kun je net als deze twee ondernemers ook echt samen met het platform meegroeien. Door jouw kennis te bundelen met bol.com en expertise uit te wisselen, profiteren ruim 9 miljoen klanten van een ruim en uniek assortiment. Lees meer over Zakelijk verkopen via bol.com.