Hoe de rebelse energieleverancier Vandebron 200.000 klanten won én opschaalt zonder groeipijn

Snelheid ligt ten grondslag aan energiebedrijf Vandebron. Niet alleen de wil om de energietransitie te versnellen door écht groene stroom te leveren, maar ook de snelheid van innovatie om dat voor elkaar te krijgen.

“We zijn volledig digitaal begonnen in 2013, direct alles in de cloud opgeslagen met de nieuwste technologie. Maar nu we ons verder ontwikkelen en opschalen, is het de kunst om die snelheid erin te houden”, zegt Arno van den Berg, als CTO verantwoordelijk voor het operationeel houden en verbeteren van het platform.

Vandebron biedt honderd procent groene, lokale energie aan en zet zich daarnaast in tegen greenwashing: grijze stroom die als ‘groen’ verkocht wordt. Om te bewijzen dat geleverde energie daadwerkelijk op een duurzame manier is opgewekt, worden bij het opwekken van groene stroom Garantie van Oorsprong-certificaten afgegeven.

Maar in sommige Europese landen is zoveel opgewekte stroom groen, dat de certificaten daar niets waard zijn. Deze landen verhandelen de certificaten met andere landen, maar niet de bijbehorende stroom. En zo wordt grijze stroom als ‘groen’ verkocht.

De scale-up onderscheidt zich doordat consumenten zelf hun lokale groene energiebron kunnen kiezen. Op de website klik je zelf aan bij welke producent je je stroom wil halen. Van den Berg: “Zo weet je zeker dat de stroom die je koopt ook écht groen is.”

Toen Vandebron in 2013 begon, waren het de hoogtijdagen van de platformeconomie. “De oprichters hebben zich laten inspireren door Airbnb”, geeft Van den Berg toe, die zelf in 2018 bij het bedrijf begon na een IT-carrière bij KLM. Producenten en consumenten moesten makkelijk aan elkaar te verbinden zijn en de software moest ervoor zorgen dat ze snel konden schalen.

'De energiemarkt kent zowel in klanten als in energieprijs enorme schommelingen. Dan is het belangrijk om daar snel op te kunnen acteren.'

Dat bleek hard nodig: op de energiemarktplaats kent het bedrijf inmiddels 200.000 klanten. Sinds 2017 heeft het bedrijf zich ook uitgebreid naar de markt van elektrisch rijden. “Ook daar merkten we dat mensen behoefte hadden aan groene stroom die écht groen is.”

Digitale snelheid

Wat merken klanten ervan als Vandebron opschaalt? Weinig, zo vertelt Van den Berg. “We hebben de afdelingen sales en service aan elkaar gekoppeld met Salesforce Customer 360. Op die manier heeft de gehele organisatie alle informatie van klanten bij de hand, zowel uit het energie- als elektrisch rijden-domein.”

"Zo kan de klantenservice makkelijk hulp verlenen, omdat ze niet in tientallen verschillende systemen hoeven te werken en kun je als bedrijf makkelijk en zonder al teveel extra kosten opschalen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of dat systeem wel toereikend is.”

Met de groei van het bedrijf is het belangrijk om die digitale snelheid vast te houden. Van den Berg: “Hoe meer je je platform ontwikkelt, des te groter is de kans dat het complexer wordt. En dat belemmert de snelheid.”

Die snelheid is niet alleen handig voor het opschalen, maar ook noodzakelijk in een bedrijf dat te maken heeft met een snel veranderende markt. “De energiemarkt kent zowel in klanten als in energieprijs enorme schommelingen. Dan is het belangrijk om daar snel op te kunnen acteren.”

Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!