Hoe Prénatal online blijft groeien door de combinatie van De Blije Doos en moderne data-analyse
Wie kinderen heeft, kent hem, ‘De Blije Doos’. De Blije Doos werd in 1974 door een marketeer bij Prénatal bedacht en het bleek al snel een briljant idee.
Bijna vijftig jaar later is De Blije Doos, uitgebaat door dochterbedrijf Wij Special Media, nog steeds een succes. Meer dan tachtig procent van de nieuwe ouders in Nederland vraagt het pakket vol met goodies voor baby, vaders en moeders aan.
Ouders waarderen niet alleen de cadeaus, maar ook het advies bij het doen van aankopen. “Zo’n zwangerschap en de periode daarna is voor jonge ouders een onzekere fase waarin ze het prettig vinden om geholpen te worden bij het nemen van beslissingen”, zegt Rob van den Noort, CEO van Prénatal.
Voor Prénatal is de Blije doos een unieke kans om in contact te komen de ouders. Bij het aanvragen van de Blije Doos geven ouders immers de uitgerekende datum op. Daardoor kan Prénatal gedurende de zwangerschap en in de jaren daarna goed inschatten wanneer het tijd is voor een nieuwe aankoop. Het bedrijf weet immers uit ervaring heel goed wanneer een kind een nieuw autostoeltje of nieuwe rompertjes nodig heeft.
Voor Prénatal is de doos van een niet te onderschatten belang. Waar andere bedrijven klanten jarenlang aan zich kunnen binden, is de klantretentie bij een winkelketen die zich richt op jonge ouders van nature beperkt. Het klantenbestand van Prénatal vernieuwt zich in feite elke drie jaar. Het zijn immers die eerste drie levensjaren van het kind waar de keten zich op richt. De Blije Doos helpt het bedrijf al bijna vijftig jaar om elke keer weer om die nieuwe klanten te bereiken. “We zijn het enige bedrijf in Nederland dat bijna zijn volledige doelgroep elk jaar op een presenteerblaadje krijgt aangereikt”, zegt Van den Noort.
In de loop der jaren is de strategie rond De Blije Doos verder verfijnd. Zo kunnen ouders als ze dat willen een app installeren waarin ze informatie krijgen over de ontwikkeling van hun kind. “Wij gebruiken het klikgedrag in de app om een beter beeld te krijgen over bijvoorbeeld voorkeuren voor kledingstijl. Zo kunnen we nog betere adviezen geven”, zegt Daniel Dunk, E-commerce manager bij Prénatal.
E-commerce
De afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn datastrategie verder uitgewerkt. Zoals overal in de retail heeft e-commerce een grote vlucht genomen. Waar de omzet van de winkels goed op peil is gebleven, groeit de online tak nu met tientallen procenten per jaar. “Je wil het profiel dat je van klanten hebt dankzij de Blije Doos natuurlijk ook koppelen aan gegevens die je online of in je app verzamelt. Zo kun je nog relevanter zijn voor je klant”, zegt Dunk.
Sinds een paar jaar gebruikt Prénatal de Commerce Cloud van Salesforce. “Dat heeft een grote verandering betekend ten opzichte van de periode daarvoor. Toen deden we op de site nog veel handmatig. Bijvoorbeeld welke relevante producten je toont op de productpagina. Nu gebeurt dat automatisch door zelflerende algoritmen. De kwaliteit van de recommendations wordt daardoor steeds beter”, zegt Dunk.
Dit jaar gaat Prénatal ook gebruik maken van de Marketing en de Service Cloud van Salesforce. Volgens Van den Noort gaat dit positieve gevolgen hebben voor de manier van werken. “De manier van inkopen gaat veranderen. Waar je vroeger als retailer op basis van ervaring en intuïtie een inschatting maakte of iets zou gaan lopen, probeer je het nu online met een kleine hoeveelheid uit. Dat betekent ook dat we onze leveranciers straks veel beter kunnen informeren over de prestaties van hun product en wij effectiever kunnen inkopen”, zegt van Den Noort.
- tekst gaat verder onder de foto's -
Ook de klantenservice komt straks op een veel hoger niveau komt te staan. “Als een klant straks belt, dan kennen we de hele geschiedenis van de klant. We weten wat er is aangekocht, wanneer de kant in het verleden eerder contact heeft gezocht en via welk communicatiekanaal dat is gebeurd. Dat betekent dat je als klant bijvoorbeeld nooit meer ordernummers hoeft op te noemen aan de telefoon. Je wordt meteen geholpen”, zegt Van den Noort.
Het bedrijf is nog steeds lerende. En dat geldt niet alleen voor de mensen, maar ook voor de algoritmes. “Het algoritme gaf op de website bij een vestje, een broekje als suggestie. Logisch zou je denken, maar dat was wel een broekje uit een andere collectie die daar echt niet mee combineerde, dus dan moeten we weleens bijsturen”, zegt Dunk. Er blijft altijd ruimte voor verbetering, maar Dunk en Van den Noort weten wel een ding zeker: “Als we niet naar de Salesforce Cloud waren gegaan, hadden we de groei in online tijdens Corona nooit aangekund.”
“We zijn het enige bedrijf in Nederland dat bijna zijn volledige doelgroep elk jaar op een presenteerblaadje krijgt aangereikt”
Dit is een artikel uit onze serie 'succes vanaf elke plek', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen vanuit welke locatie dan ook betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Waar je ook werkt. Meer weten? Kijk hier!