Hoe staat het ervoor met het duurzame wagenpark? Transitie in 2024 – Trends, cijfers en innovaties

Het zakelijke wagenpark, variërend van kleine bedrijfsvoertuigen tot grote logistieke vloten, staat op een cruciaal kruispunt. Met de toenemende druk op duurzaamheid en radicale technologische verschuivingen, moeten bedrijven hun mobiliteitsstrategieën transformeren om te voldoen aan de emissievoorschriften en de groeiende verwachtingen van klanten op het gebied van duurzaamheid. Hoe staan we ervoor in 2024?

De uitdagingen zijn divers en raken alle sectoren van de zakelijke mobiliteit. Regelgeving schrijft een vermindering van de transportemissies voor, met name in grote markten zoals de EU. Daarnaast zijn bedrijfsvoertuigen, ongeacht de sector, verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de broeikasemissies in de mobiliteitssector.

Die belangrijke regelgeving is onder meer het Akkoord van Parijs, bedrijven moeten de CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% verminderen ten opzichte van het niveau van 1990 om de klimaatdoelstellingen te halen. Kijk je hier naar de wet- en regelgeving voor transport dan zal er in de periode van 2025 tot 2029 een gemiddelde daling van 15% in uitstoot van vrachtwagens gerealiseerd moeten worden.

Urgentie

Daarom is er nu urgentie om duurzaamheids-maatregelen te nemen. Volgens onderzoeksbureau Vantage Market Research zal de mondiale elektrische automarkt in 2030 een waarde van 491,20 miljard dollar bereiken, vergeleken met 124,64 miljard dollar in 2022. Daarnaast wijst onderzoek van ABN Amro uit dat de mobiliteitssector verantwoordelijk is voor 18% van de totale uitstoot van broeikasgassen. “De toename van broeikasemissies en strengere wet- en regelgeving laten zien dat de urgentie tot verandering hoog is.”. Toch is dit een uitdaging voor bedrijven en niet zomaar opgelost. Uitdagingen om emissies binnen de (zakelijke) mobiliteit te verminderen, zitten hem volgens dit onderzoek vooral in de tank- en laadinfrastructuur en actieradius.

Al maken we vooruitgang in Nederland. Volgens het Shell Recharge EV Driver Rapport 2023 is voor 50% van de mensen in Nederland de actieradius een top 3 probleem, waar dat in 2022 nog voor 60% zo was. Überhaupt krijgen we steeds meer vertrouwen in het laden en de accu, want 47% vindt het niet meer nodig om elke dag te laden. Daarbij heeft 44% thuis geen oplaadpunt dus is een publiek laadpunt of één onderweg een must.

Cornelia Bom, Shell Energy Transition Advisor B2B, ziet oplossingen in het beter afstemmen van vraag en aanbod: “Met de groei van het aantal elektrische rijders, zien we dat onze klanten on the go snelladen steeds belangrijker vinden. Dat gaat verder dan even een kop koffie drinken en weer door. We merken dat ze wat willen eten en drinken, maar ook comfortabel willen zitten en zelfs een rustige plek zoeken om te werken of vergaderen waar nodig.”

Naast de elektrificatie van personenvervoer zien we ook een sterke opkomst van elektrische bedrijfswagens. Door onder meer de invoering van zero-emissie zones worden bedrijven gestuurd naar het elektrificeren van hun wagenparken. Een bestelbus of vrachtwagen met brandstofmotor, mag steeds vaker niet de grote steden in.

Elektrische bedrijfswagens hebben grote accu’s nodig voor voldoende actieradius om alle producten af te leveren op bestemming. De grotere accu’s zorgen echter ook voor een toename in de vraag naar elektriciteit voor e-laden. Er is nu al op momenten een tekort aan netcapaciteit en dit gaat zeker een nog grotere rol spelen als er meer en zwaardere elektrische voertuigen komen.

Waarop Bom toevoegt: “We zitten nu in een squeeze met wet- en regelgeving en netcongestie. Dat laatste betekent letterlijk: file op het elektriciteitsnet. Om de groei van elektrische (bedrijfs)voertuigen te kunnen accommoderen, moeten we onder andere efficiënter omgaan met de beschikbare capaciteit.

Cornelia Bom, Shell Energy Transition Advisor B2B

Foto: PB Production

Cornelia Bom, Shell Energy Transition Advisor B2B

Foto: PB Production

Bom denkt hier aan optimalisatie van vraag en aanbod voor laadcapaciteit door o.a. slimme apps. Deze apps kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van laadstations en de verwachte drukte. Hierdoor kunnen EV-rijders efficiënter plannen en laden op momenten en plaatsen waar voldoende capaciteit beschikbaar is. Dit zorgt voor een betere balans en maakt het laadproces soepeler en betrouwbaarder.”

We zijn niet gewend om efficiënt met onze energie om te gaan, omdat het altijd beschikbaar was. Dat gaat veranderen. Ik denk dat vooral software en AI hierin een grote rol zullen spelen. Stel je een online routekaart voor waarop je eenvoudig kunt zien waar het druk is gecombineerd met het laadgedrag als een voorspellende waarde die EV-rijders aanstuurt. Dus bijvoorbeeld een app die tijdens je route of werkdag aangeeft waar laadcapaciteit is en wat voor jou het meest optimale moment is om op te laden.”

Over vijf tot tien jaar is EV volgens Bom de standaard voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, maar de total cost of ownership (TCO) blijft belangrijk; de aanschaf, actieradius en beschikbaarheid van laadpunten zijn hierin essentiële afwegingen. De Koninklijke RAI vereniging benadrukt ook het belang van (financiële) prikkels vanuit de overheid. “Subsidiëring en stimulering blijven noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken,” aldus Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens.

Een consistent beleid is cruciaal zodat bedrijven niet steeds hoeven te acteren op een wisselende wet- of regelgeving als ze hun wagenpark willen verduurzamen. Bom: “Voor de versnelling en het echt doorzetten van de transitie, denk ik dat het heel belangrijk is om een stabiel overheidsbeleid te hebben. Niet alleen voor elektrisch rijden, maar ook voor CO2-reductie.”

Shell Fleet Solutions

Om verduurzaming van het wagenpark te realiseren kijken Bom en haar collega’s naar een reeks aan mogelijke oplossingen. Naast het ontwikkelen en uitrollen van laadinfrastructuur, wordt er ook gewerkt aan het verder ontwikkelen van het netwerk voor Shell Renewable Diesel en Shell Bio-LNG zodat transporteurs een keuze hebben welke verduurzamingsstap zij nu kunnen zetten, passend bij hun bedrijfsvoering. 

Shell ambieert daarnaast om de grootste laadpunt-provider te worden, wereldwijd. Met een huidig (roaming)netwerk dat toegang geeft tot 700.000 publieke laadpunten in Europa, zijn ze al één van de key-spelers en ambiëren dat te blijven in de e-mobility markt om zo te kunnen bijdragen aan het oplossen van de actieradiusproblemen. Zowel voor personenwagens als voor het wat zwaardere werk. Om de ambities te halen werkt Shell op verschillende sporen. Met bijvoorbeeld laadhubs voor pakketdiensten binnenstedelijk. Maar ook hubs aan de rand van steden voor bedrijfswagens en P+R’s waar personenwagens kunnen laden en het laatste stuk naar bestemming met het OV kan worden afgelegd.

Met de veranderende regelgeving vanuit de overheid, houdt Shell Fleet Solutions rekening met alle scenario’s in het adviesproces om te verduurzamen. “Zodat je als klant voor zo min mogelijk verrassingen komt te staan,” vertelt Mark Matser, Global Key Accountmanager bij Shell Fleet Solutions (SFS). “Van een conservatief scenario tot een super optimistische.”

Zo werkt SFS op dit moment samen met een aantal bedrijven. “Waar wij bijvoorbeeld een studie met één van hen hebben uitgevoerd waarin we vanuit hun gegevens, zowel intern als extern, kijken naar hun volledige afdruk en zo tot op de ‘millimeter’ kunnen aangeven welke stappen ze kunnen zetten om het wagenpark/fleet te verduurzamen.” 

Shell Fleet Solutions komt hierin de klant tegemoet. “Onze Shell Card (voor zowel brandstof als elektrisch laden) helpt bedrijven geleidelijk over te stappen naar elektrisch, en geeft zakelijke EV-rijders toegang tot de snelladers bij onze Shell-stations. Zo helpen we iedere dag klanten onderweg,” voegt Matser toe. Shell Fleet Solutions bedient meer dan 45% van hun klanten (bedrijven met meer dan 50 voertuigen) met de Shell Card. Van de kaartgebruikers gebruikt zelfs 75% het EV-deel van de kaart.

Toch ziet Matser dat er nog winst te behalen valt om naar EV over te stappen. “Nog lang niet alle bedrijven zien hoe ze kunnen verduurzamen of realiseren zich niet dat EV of een transitiebrandstof een goede optie voor ze is. Kom je nog niet uit met een elektrisch voertuig, kijk dan naar onze biobrandstof Shell Renewable Diesel. Deze biobrandstof kan tot wel 90% CO2-uitstoot reduceren. Dan maak je in ieder geval nu al een stap in je CO2-reductie.”

Ontzorgen

Juist omdat we in de toekomst efficiënter moeten omgaan met onze beschikbare elektriciteit is het handig dat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden, en met Shell Fleet Solutions een one-stop-shop hebt. Zodat je weet waar je kunt laden, wat de prijzen zijn en een gemakkelijk inzicht hebt in de facturering. Bom: “De bedrijven die wij helpen moeten doen waar ze goed in zijn, net zoals wij weten wat onze core business is: energie. Onze klanten moeten niet meer dan nodig nadenken over zaken zoals verduurzamen, EV en efficiënt laden. Die moet je ontzorgen en daar zijn wij voor.”

Shell als jouw energiepartner van A tot Z? Lees meer over de oplossingen van Shell Fleet Solutions en hoe ze jou kunnen ondersteunen in de transitie naar een duurzaam wagenpark. Klik hier voor meer informatie over het Accelerate to Zero-programma, van EV tot Biofuel.

Interesse in de Shell Card voor jouw bedrijf? Kom in contact via deze link.

Mark Matser, Global Key Accountmanager bij Shell Fleet Solutions

Mark Matser, Global Key Accountmanager bij Shell Fleet Solutions