Van afval tot architectuur – Samira Boon zet oude jeans en jute koffiezakken om in interieurproduct

Business Insider en Polestar onderzoeken samen hoe technologie, design, innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Deze week is hij bij Studio Samira Boon. Boon is een voorloper in duurzame textiel innovaties en zet onder meer oude jeans en jute koffiezakken om in hoogwaardige interieurproducten. -De video bevat beelden van bbn, Tanja Busking en en TextielMuseum-

Polestar en Business Insider bundelen de krachten en onderzoeken sustainability by design. De klimaatcrisis vraagt om actie. Er zijn slimme en innovatieve oplossingen nodig om klimaatneutraal te produceren. Voor Business Insider en Polestar gaat Florian Dirkse (Co-founder The Ocean Cleanup en Zeildromen) op bezoek bij creatieve denkers en vernieuwers die zich inzetten voor een duurzamere wereld. Deze week is hij bij Studio Samira Boon. Boon is een voorloper in duurzame textiel innovaties en zet onder meer oude jeans en jute koffiezakken om in hoogwaardige interieurproducten.

De producten én projecten die Samira Boon creëert zijn stuk voor stuk circulaire oplossingen voor de architectuur. Oplossingen die niet alleen de grote berg textielafval verminderen, maar ook helpen bij een duurzamere bouwsector. Eén van haar nieuwste projecten zie je in de video, de façade voor de Hermès boutique in Shanghai. Een textiel wandpaneel, gemaakt van gerecyclede materialen.

Hoe dichter bij de grond, hoe transparanter het paneel wordt. Op deze manier komt het natuurlijke daglicht binnen en biedt het klanten een sereen gevoel van privacy volgens de designer. Het paneel van textiel verandert volgens Boon ‘de manier waarop klanten het geluid, licht en de ruimte ervaren’. Iets dat niet alleen het gevoel van een bijzondere esthetiek, maar ook intimiteit versterkt.

Samira’s successen vonden hun oorsprong tijdens een reis naar Japan. Als jonge Delftse student kreeg ze een reisbeurs en sindsdien is ze verknocht aan het land. Ze roemt de ‘eenvoud en het culturele raffinement’ van de Japanners. Hier ontstond een passie, één die ze nog steeds in haar werk gebruikt: origami, de Japanse vouwkunst van papier. Al deze bagage heeft ertoe geleid dat zij een drive heeft om bij te dragen aan architectuur die esthetisch verfijnd is, maar ook duurzaam en toekomstbestendig.

LEES OOK: Angst vs. nieuwsgierigheid – Hoe Daan Roosegaarde de klimaatcrisis tegengaat

Na een studie architectuur aan de TU Delft en een Master in architectuur aan de Universiteit van Tokio begon Boon haar eigen studio. Samira’s werk is geïnspireerd door haar relatie met Japan, met een sterke focus op hightech origami-vouwtechnieken.

Concreet komt het neer op het volgende: Door middel van nieuwe en innovatieve technologie vertaalt Samira de handgemaakte papiervouwtechnieken naar digitale weeftechnieken. De geweven structuren komen kant-en-klaar uit de machine en kan je meteen in verschillende vormen vouwen, waardoor bijvoorbeeld twee identieke textielpanelen op geheel unieke manieren kunnen worden geïnstalleerd. Deze panelen kunnen vervolgens gebruikt worden om de energiezuinigheid of akoestische ambiance te verbeteren van een kantoor.’ Of als afscheidingen om een hele andere indeling van de etage te krijgen. Om het nóg duurzamer te maken kan je ze in verschillende vormen en maten hergebruiken.

Boon ziet deze vorm van origami als een technische vertaling van structuren en vormen die je in de natuur tegenkomt. “De natuur gaat heel slim om met de optimalisatie van vorm en functionaliteit, ik hoop dat met mijn producten ook te behalen.”

Samira Boon en team verbindt deze ambitie aan verregaande duurzaamheid, om zo twee industrieën toekomstbestendiger én schoner te maken. “Zowel de textiel- als de bouwsector zijn ontzettend vervuilende industrieën,” vertelt Samira. “De textielsector is voor 10 procent verantwoordelijk voor de totale CO2-uitstoot en de bouwsector zelfs voor 38 procent.”

Daarbuiten zijn er volgens Boon enorme afvalstromen van textiel en daarvan wordt nu slechts 1 procent hergebruikt. Het doel van Boon: het textielafval recyclen en weer hoogwaardig in het interieur toepassen. Zoals akoestische panelen die we hierboven beschrijven en interieurproducten als zonwering, verlichting en tapijten.

Het bronmateriaal voor deze producten loopt uiteen van oude jute zakken uit de koffie-industrie en viscose afkomstig uit de matrasindustrie tot aan hergebruikte jeans.

Boon werkt veel samen met architecten en nu steeds meer gebouwen klimaatneutraal worden, is de herkomst van het materiaal cruciaal. Daarom maakt Boon een zogenaamd ‘materialen paspoort’, een LCA (Life Cycle Assessment). “Daarin bereken je door wat de totale CO2-uitstoot is en de ecokosten (de kosten van de milieubelasting) voor een specifiek materiaal.”

Design ziet Boon dan ook als meer dan enkel vormgeving. “Eigenlijk is design het samenbrengen van heel veel factoren. Van onderzoek tot en met innovatief ontwerp. Daarbij kun je echt tot goede keuzes komen die bijdragen aan een duurzamere wereld.”

Sustainability by Design

Florian ging op bezoek bij elk van deze vernieuwers in de nieuwe Polestar 3, een volledig elektrische performance SUV. Net zoals Boon maakt Polestar ook een LCA van haar modellen. Polestar was zelfs het eerste automerk dat een LCA publiek maakte en nog steeds maakt. Hiermee geven ze consumenten volledige transparantie.

Voor Polestar is nul emissie pas het begin van zijn belofte aan de planeet. En dat start voor het Zweedse merk al tijdens het ontwerpproces dat zich richt op circulariteit en nieuwe duurzame materiaaloplossingen. Het draagt bij aan hun grotere moonshot goal om in 2030 een volledig klimaatneutrale auto te produceren.

In de Polestar 3 bijvoorbeeld worden 100 procent gerecyclede grondstoffen gebruikt om alle textiel te produceren. Zo zijn de vloermatten van gerecyclede visnetten en ander plastic afval. En is MicroTech hun vegan alternatief voor leer. Een bekleding die 70 procent minder uitstoot heeft dan conventioneel PVC. Alles tezamen zorgt ervoor dat de Polestar 3 voor 85 procent recyclebaar is. Voor Polestar is de kernzin voor hun designers dan ook: Geen compromissen óf concessies als het gaat om duurzaamheid.

Wil je zelf sustainability by design ervaren in de praktijk? Maak vandaag nog kennis met de Polestar 3.

Item 1 of 3