Oplader op wielen: Dit zijn de futuristische gadgets van de Hyundai IONIQ 5

Een buitengewoon design onderscheidt de Hyundai IONIQ 5 van zijn rivalen. Met daarbij een ruim interieur en futuristische gadgets waarop de concurrenten jaloers zijn. Het herdefinieert wat een familieauto is. 

Laten we kort zijn. Dit is één van de meest goed ogende auto’s (binnen en buiten) die je op dit moment kunt rijden. Kijk alleen al naar de clamshell-motorkap, waar de twee lichtclusters de voorflank sieren. Het silhouet verwijst naar de SUV- en Crossover-wortels van de Hyundai, met een hellende achterruit en wielen die indruk maken.

Je ziet hier exterieur elementen die het altijd goed doen op autosalons, wanneer we ons vergapen aan conceptmodellen. Normaal blijft dit bij het concept, deze is echter in productie genomen.  

De kenner herkent ook een knipoog naar autodesign grootheid Giorgetto Giugiaro. Hij ontwierp de Hyundai Pony in de 70’s en je ziet hier wat subtiele verwijzingen naar. Zonder dat de IONIQ 5 een ‘retro-auto’ wordt, want dat is hij allesbehalve. 

Het is een auto waarnaar je wilt blijven kijken. Vanbinnen is het er één waar je graag in zit. Een enorm dashboard van twee 12,3-inch schermen en alledaagse functies zoals airco die je met ‘gewone knoppen’ onder het display vindt.

Item 1 of 3

Oplader op wielen 

Handig is ook dat de IONIQ 5 stroom kan teruggeven, dit lukt door middel van de Vehicle-to-load-technologie (V2L). Daarmee kun je onderweg en op locatie elektrische apparaten, zoals een elektrische fiets of scooter en buitensport of campinguitrusting, via de auto opladen en gebruiken. Dat maakt van de IONIQ 5 een ‘oplader op wielen’. 

De V2L-functie kan tot 3,6 kW aan vermogen leveren. Je vindt V2L-poorten, de eerste onder de stoelen op de tweede rij en kan je activeren als de auto aanstaat. Een andere V2L-poort is te vinden bij de oplaadpoort aan de buitenkant van de IONIQ 5. Met behulp van een omvormer kun je elektrische apparatuur dan met hoog vermogen opladen. De buitenpoort levert zelfs stroom als de auto is uitgeschakeld. 


Upgrades 

In het huidige model steeg de accucapaciteit onlangs van 73 naar 77,4 kWh. Dat scheelt toch weer bijna 30 kilometer op een lading. Daarnaast werden ook de schokdempers verbeterd, en kreeg het snelladen een boost. Van 10 naar 80 procent kost nu 18 minuten en dat lukt door een slimmere automatische batterij-verwarming. Dit begint als je de navigatie instelt op een nabijgelegen snellaadstation. De Hyundai IONIQ 5 start bij €49.295. Of met een zakelijke leaseprijs vanaf €599 en een netto bijtelling vanaf €271 per maand.  

Door ervan uit te gaan dat mensen overstappen op een EV als de auto ook wenselijk is als object én als ervaring, heeft het automerk een uitzonderlijke elektrische auto gebouwd. Hét bewijs dat je niets bereikt als je slechts voor de veilige aanpak kiest, waardoor iedereen een auto ‘wel aardig’ vindt. 

In een tijd waar EV na EV verschijnt, wordt het steeds lastiger om je te onderscheiden. Hyundai lukt het door simpelweg het meest complete pakket aan te bieden. Met niet alleen onderscheidende looks, maar óók foutloze techniek. Wat verandering bij de laadpaal is welkom inmiddels. Iets dat wel goed zit met de almaar groeiende IONIQ-lijn. 

Rij de IONIQ 5 en kies voor een statement. Ontdek hier meer over de Hyundai IONIQ 5.