Waarom de kansen voor het MKB niet liggen in het kopiëren van corporates, maar in het ‘anders’ doen

Voor het eerst in de geschiedenis van het ondernemerschap kunnen kleine en wendbare MKB-bedrijven gebruik maken van hoogwaardige CRM- platforms die voorheen enkel voor grote bedrijven waren weggelegd. Dat biedt grote kansen voor de toekomst.

Als disrupter in de bouwwereld kent Ward Massa de praktijk maar al te goed: wie een sector van binnenuit wil veranderen, loopt onvermijdelijk tegen behoudzuchtige krachten aan. Massa is oprichter van StoneCycling. Dit Nederlandse bedrijf, dat hij begon met compagnon Tom van Soest, ontwikkelt duurzame bouwmaterialen zoals bakstenen gemaakt van gerecycled sloopafval.

Om StoneCycling als bedrijf van de grond te krijgen, moest Massa om te beginnen een eigen logistiek proces opbouwen. De jonge ondernemers legden contact met sloop- en recycling bedrijven. Door slopers een vergoeding te bieden, bleken ze bereid een aparte afvalstroom in te richten. Met dat restafval kon StoneCycling vervolgens bakstenen laten produceren. ‘Zo hebben we dat netwerk van de grond af aan opgebouwd.’

Geen risico lopen

Vervolgens moesten de innovatieve bakstenen ook worden verkocht. Toen StoneCycling tien jaar geleden begon was duurzame bouw nog een niche onderwerp. Een paar vooruitstrevende architecten in Rotterdam kregen ze nog wel mee. Het eerste huis dat met hun baksteen gebouwd werd, trok onmiddellijk internationale aandacht. Ook veel andere architecten kwamen daarop af. Maar daarna werd het moeilijk om de groeispurt vol te houden.

‘Het ligt niet aan de goede ideeën. Die zijn er zat. De echt moeilijke stap is het aansluiten op andere partijen in de sector.’, aldus Massa. Daar kijkt men liever de kat uit de boom. Massa zegt dat hij wel begrip heeft voor het behoudende karakter van de bouw. Een aannemer is tien jaar ná oplevering aansprakelijk voor eventuele gebreken. Die loopt dus liever geen risico lopen met allerlei nieuwe materialen. ‘Maar dat risicomijdende gedrag is wel een mechanisme dat vernieuwing tegenhoudt.’

Item 1 of 3

Precies de goede partner

Attilio Rogora is Head of Manufacturing bij Salesforce. Hij onderkent het complexe karakter van vernieuwing in grootschalige industriële processen. Hardware is, zoals het gezegde luidt, hard. Maar hij ziet daar juist in deze tijd ook grote kansen ontstaan: ‘Het is voor bedrijven simpelweg ingewikkeld om de juiste roadmap te kiezen die past bij de juiste technologie. Wie de transformatie voor de klant wil realiseren, zal daarbij met precies de goede partner moeten samenwerken.’

De toekomst van de maakindustrie ligt volgens Rogora in smart manufacturing. Hierin staat de samenwerking met kennispartners, automatisering, innovatie en een slimme versmelting tussen menselijke interactie en technologie centraal. Het idee achter smart manufacturing zoals StoneCycling dat ook toepast, is dat innovaties sneller op de markt kunnen worden gebracht. Zo kunnen sectoren verduurzamen en zich beter aanpassen aan een veranderende omgeving.

Item 1 of 2

De wind mee

Dat StoneCycling uiteindelijk toch wist door te breken, is te danken aan een klantenkring die risico durfde te lopen omdat ze het belang van duurzaam bouwen inzien. Volgens Massa kiezen deze opdrachtgevers juist voor de uitstraling van een duurzaam gebouw omdat dit bij hun merk past. ‘Als ze een nieuw pand huren, dan moet dat wel een pand met een verhaal zijn.’ Zo wisten ze van de kring van de forgiving customer door te groeien naar klanten die in duurzame bouw een economische meerwaarde zien.

Inmiddels heeft het bedrijf de wind mee. Er zijn al meer dan 100 projecten opgeleverd in ruim 12 landen. In Londen, New York en Amsterdam staan huizen die met de bakstenen van StoneCycling zijn gebouwd. Het materiaal is ook toegepast in de interieurs van de winkels van H&M en Starbucks. Naast een high-end markt die graag voorop loopt, ziet Massa ook een grote push uit de hoek van de wetgever komen: recyclebaarheid en CO2-reductie worden een eis waar bouwers simpelweg aan moeten voldoen.

Het speelveld is veranderd

Een van de nieuwe partners waar Massa nu mee samenwerkt is Biomason. Zij ontwikkelden tegels die gemetseld worden met bio cement, gebaseerd op een natuurlijk proces. Zo groeit StoneCycling langzaam maar zeker uit tot een centre of excellence, dat telkens nieuwe innovaties aantrekt. ‘Als je kijkt naar de toekomst, naar wetgeving, dan is dit de enige weg. We zullen er een heleboel concurrenten bijkrijgen. Dat is alleen maar een goed teken: want dan is het speelveld veranderd. En dat is ons doel.’

Meer weten over hoe je als MKB’-er met groeiambities optimaal met je partners kunt samenwerken?

Boek succes met Salesforce Customer 360. Juist nu.