Koeien die worden gemolken zonder dat er een mens bij komt kijken - daarmee groeide robotfabrikant Lely vorig jaar 46%
Veel bewegingsruimte, het beste voer: boeren met een veehouderij doen er alles aan om melk van de beste kwaliteit te leveren. De koeien gezond houden is daarbij van groot belang. Gezonde koeien die zich comfortabel voelen geven betere melk. Waar dat vroeger nog een kwestie was van trial and error, zit daar nu een hele datagedreven strategie achter. Familiebedrijf Lely helpt boeren die data te verzamelen en te analyseren, onder meer met melkrobots.
Al sinds 1948 helpt Lely boeren hun werk makkelijker te maken met innovaties – het was zelfs de reden dat het bedrijf opgericht werd. Dat begon met de ‘harkkeerder’ waarmee het intensieve hooiwerk - waarvoor veel mankracht nodig was - kon worden gedaan met één man, één paard en één hark. Tegenwoordig verzamelen zo’n 40.000 melkrobots van Lely twee tot drie keer per dag data van twee miljoen koeien wereldwijd.
Want de tijd dat boeren de kwaliteit van hun melk overlieten aan het toeval, die is allang voorbij. Niet alleen zorgen melkrobots ervoor dat koeien sneller gemolken kunnen worden, ook maakt het dat boeren hun vee beter kunnen managen. Wat een koe weegt, hoeveel ze drinkt en of ze eventuele ziektes bij zich draagt: allemaal is het op te maken uit de waarden van de melk.
Daarop kan een boer actie ondernemen. Zo weet een boer direct of hij een dierenarts in moet schakelen, voer moet bijsturen of wanneer een koe te lang in het weiland staat.
“Als een koe zich comfortabel voelt, is de kwaliteit van de melk beter”, legt Ebo Eppenga uit, verantwoordelijk voor de online marketing van het bedrijf. En daar gaat de melkrobot behoorlijk ver in: om de koe als kuddedier zo min mogelijk stress te geven, melken de robots de koeien terwijl ze in een kudde staan.
Boeren bijstaan met service
Met de digitalisering van de boerderij is ook de veehouder veranderd. Aan Lely de taak om hen zo goed mogelijk te ondersteunen, zowel online als offline. “Zo hebben we Farm Management Support, dat boeren helpt hun vee zo optimaal mogelijk in te zetten. Een onderdeel daarvan is dat zij ook een paar dagen op de boerderij meelopen”, legt Eppenga uit. “Aan de hand van de mest van die dieren kun je bijvoorbeeld een hoop analyseren, dat blijft mensenwerk.”
Maar dat is zeker niet het enige wat Lely doet om de boeren te ondersteunen. Al in 2013 hielp het boeren om met behulp van het platform T4C precies inzichtelijk te maken hoeveel liter melk er geproduceerd wordt en hoe boeren dat kunnen optimaliseren. Bovendien was de software via een app toegankelijk – wel zo fijn als je als boer niet achter je computer te vinden bent. Lely was daarmee een van de eersten die zo’n geavanceerd systeem op de markt bracht.
Die grote servicegerichtheid is volgens Eppenga niet meer dan logisch voor de marktleiders in melkrobots wereldwijd. “Onze melkrobots gaan vaak meer dan tien jaar mee. Gedurende die jaren helpen we boeren om het meeste uit onze robots én koeien te halen. Niet in de laatste plaats om ervoor te zorgen dat de boerenzoon of -dochter onze producten ook met tevredenheid gebruikt en weer aanschaft als er nieuwe melkrobots besteld worden.”
Innovatie van levensbelang
Door met behulp van Salesforce precies inzichtelijk te maken welk contact er is geweest met de boer, hoe hij geholpen is in de afgelopen jaren en wat er op de boerderij speelt, is het voor de verschillende afdelingen binnen Lely makkelijker om goed beslagen ten ijs te komen in klantcontact.
“Op die manier weten we zeker dat we volgens de laatste informatie handelen en kunnen we onze boeren zo goed mogelijk bijstaan.” Ook maakt de salesafdeling handig gebruik van het 360-graden klantbeeld dat opgesteld wordt. “Zij kunnen beter zien in het systeem wat de vragen zijn en daar een passende oplossing voor bieden.”
Die houding heeft Lely bepaald geen windeieren gelegd. Groeide de omzet van het bedrijf in 2018 nog met 9 procent tot 416 miljoen euro, in 2019 werd maar liefst 46 procent meer omzet behaald, 606 miljoen euro. Aanleiding om dit jaar de productiecapaciteit en het hoofdkantoor in oppervlakte te verdubbelen. Ook worden er 1600 nieuwe medewerkers aangenomen, waaronder 200 IT-architecten.
Eppenga: “Lely is een bedrijf dat in de agricultuur goed bekend staat, maar daarbuiten minder. Nu zien we dat steeds meer jonge technici ons ontdekken en bij ons willen werken.” Lely staat bekend als een innovatief bedrijf dat constant nieuwe producten op de markt brengt. Afgelopen jaar werd Lely Sphere gelanceerd, een mestsysteem die het mogelijk maakt om 70 procent van de stikstofverliezen door emissie te gebruiken voor bemesting.
De innovatieve geest die in het bedrijf heerst, is volgens Eppenga van levensbelang van het voortbestaan. “Er is een enorme digitaliseringsslag gemaakt op de boerderij, die moeten wij bijbenen als bedrijf. Met de juiste technologische middelen bij ons in het bedrijf, bieden we onze klanten de ideale klantbeleving.”
Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!