Mazda CX-5 M Hybrid – Japans vakmanschap ontmoet maximale efficiëntie

Advertisement

Mazda, al sinds jaar en dag het automerk dat de berijder als uitgangspunt neemt in elke fase van het ontwerp- en ontwikkelproces. Hun laatste kunststuk: de vernieuwde Mazda CX-5 M Hybrid.

Mazda vernieuwt de CX-5, de meest populaire Crossover van Mazda die het werkpaard van het merk vertegenwoordigt. De auto is nu ook verkrijgbaar als Hybride. Het Japanse merk doet dit met de M Hybrid-technologie. Sinds zijn lancering in 2012 is de CX-5 de auto die het meest heeft bijgedragen aan de verspreiding van het Japanse merk in Europa, met bijna vier miljoen verkochte auto’s wereldwijd. Waarvan 760.000 in Europa. Eén op de vier Mazda-klanten heeft de CX-5 gekocht

Nieuw dit jaar zijn bijvoorbeeld de aangepaste grille en de lichtclusters, zowel voor als achter. Nu allemaal met adaptieve LED-koplampen. Meer was ook niet nodig, want de lijn van de CX-5 was al indrukwekkend genoeg. De auto omarmt volledig de Kodo Design-filosofie die de auto als een kunstwerk ziet en vorm nooit scheidt van functionaliteit.

Kodo Design staat bij Mazda voor het ontwerpen van auto’s als een pure kunstvorm. Hun vakmensen zorgen ervoor dat de ziel doorklinkt in het ontwerp van de auto. Die verbondenheid met ontwerp is de belichaming van Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en ruiter. Daarom voel je een verbinding die je alleen in een Mazda kunt ervaren en lijkt een Mazda altijd in beweging. Ook als hij stilstaat.


M Hybrid

De nieuwe Mazda CX-5 (vanaf €38.190) is nu ook voorzien van M Hybrid-technologie. De batterij van de elektromotor is zo compact en licht mogelijk gehouden, zodat de rijervaring en prestaties zo hoog mogelijk blijven. De M Hybrid dient als ondersteuning om de benzinemotor te ontlasten. Met als resultaat dat je tot wel 10% kunt besparen op brandstofkosten.

Mazda heeft gekozen voor een 24V lithium-ion batterij, gemonteerd tussen de wielen om de impact op de binnenruimte te minimaliseren en tegelijkertijd de gewichtsverdeling te optimaliseren. Om het verbruik te verminderen, is de verbrandingsmotor bovendien in staat om twee cilinders uit te schakelen als je niet zoveel eist van de motor.

Takumi

Zelfs de standaarduitvoering van de CX-5 is bijzonder krachtig, dankzij de 2.0-liter Skyactiv-G benzinemotor met 165pk. En zelfs met de toevoeging van M Hybrid technologie en andere brandstof besparende oplossingen, heeft de CX-5 een trekgewicht van minimaal 1.800 kg. Ook is er de keuze uit de 194 pk-versie, beide motoren zijn standaard erg compleet uitgerust. Van een luxe afwerking en betere geluidsisolatie tot aan de veiligheidssystemen die je tegenwoordig mag verwachten en een hoogwaardig multimediasysteem. 

Mazda geeft je drie speciale uitvoeringen om uit te kiezen. De eerste is de Newground, met een robuuste offroad-uitstraling. Met skid platen aan de voor- en achterkant, een zwart interieur met groengele accenten en een elektrische zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel.

Dan is er de Homura, een sportieve uitvoering aangekleed met een Black Gloss afgewerkte ‘wing’, 19-inch velgen en zwart afgewerkte exterieurelementen. Het sportieve wordt doorgevoerd in het interieur met kunstlederen stoelen met rode stiksels.

De laatste uitvoering is de exclusieve Takumi. Nappa-lederen donkerbruine stoelen geven het interieur een luxe touch. Met in lakkleur meegespoten exterieurdelen als de wielranden, spatbordranden en bumpers. Volgens Mazda is de Takumi de ‘handtekening van hun designers’. Een pure blikvanger. Net zoals de Mazda CX-5 als geheel. Een jaloersmakende en rijk uitgeruste mix van hightech, vakmanschap en hoogwaardig design.

Meer weten? Klik hier