Hout van oud papier – in Eindhoven pionieren ze met circulariteit

Business Insider en Polestar onderzoeken samen hoe technologie, design, innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Deze week is Florian bij NewspaperWood. In plaats van hout te gebruiken als bron om papier te maken, gebruikt NewspaperWood krantenpapier om hout te maken.

Polestar en Business Insider bundelen de krachten en onderzoeken sustainability by design. De klimaatcrisis vraagt om actie. Er zijn slimme en innovatieve oplossingen nodig om klimaatneutraal te produceren. Voor Business Insider en Polestar gaat Florian Dirkse (Co-founder The Ocean Cleanup en Zeildromen) op bezoek bij creatieve denkers en vernieuwers die zich inzetten voor een duurzamere wereld. Deze week is hij bij NewspaperWood. In plaats van hout te gebruiken als bron om papier te maken, gebruikt NewspaperWood krantenpapier om hout te maken.

NewspaperWood draait het productieproces van materialen dus op zijn kop. De ontwikkeling begon in 2003 als onderzoeksproject van designer Mieke Meijer aan de Design Academy Eindhoven. Ze besloot dat het tijd was om iets bruikbaars te maken van oude kranten die niemand wilde hebben.

De eerste productenlijn werd samen met het Eindhovense Vij5 ontwikkeld en in 2011 gelanceerd op de Salone del Mobile in Milaan. Sinds 1961 de grootste en één van de meest prestigieuze designbeurzen ter wereld.

Sindsdien is er een op maat gemaakte machine ontwikkeld om een ​​fineerproduct te produceren van het restmateriaal uit de papierindustrie. Arjan van Raadshoven van NewspaperWood: “Wij maken gebruik van misdrukken en restpartijen van de drukkerij en daarvan maken we hout.”

De basis ziet er als volgt uit: van de kranten maken ze een soort boomstammen die bestaan uit 6.000 losse vellen. Het gerecyclede papier kunnen ze dan vervolgens versnijden tot 0,6mm dikke fineervellen, met een nerfstructuur die is ontstaan ​​door talloze lagen krantenpapier. Elk stuk is uniek door de sporen die je nog steeds ziet van het oorspronkelijke product. Dus een abstracte mix van gedrukte letters, foto's, advertenties en andere grafische elementen in het bronmateriaal.

Voor Arjan is het belangrijk dat makers transparant zijn over waar materiaal vandaan komt en waar het naartoe gaat. “Het mooie bij NewspaperWood is dat je letterlijk ziet dat het van kranten gemaakt is. Zeker als je inzoomt zie je het drukwerk als de jaarringen van een boom.” Voor Van Raadshoven is NewspaperWood daarom een goed voorbeeld van upcycling én circulariteit. “Van restmateriaal maken we een nieuw product. Een hoogwaardiger product dan wat het was. Wij lenen dus de kranten van de papierindustrie en door het proces dat wij hebben ontwikkeld, kan het uiteindelijk weer terug bij het oud papier.”

LEES OOK: Angst vs. nieuwsgierigheid – Hoe Daan Roosegaarde de klimaatcrisis tegengaat

Van NewspaperWood kun je precies hetzelfde maken als wat je van normaal hout of houtfineer maakt. Het is inmiddels al talloze malen gebruikt, van meubels tot aan de wijzerplaat van een horloge. Stuk voor stuk producten met een onderscheidende look waar design, innovatie en duurzaamheid elkaar oprecht tegenkomen.

Het materiaal is sinds de eerste lancering, tijdens de Dutch Design Week in 2008, continu in ontwikkeling. Van handmatig geproduceerd tot een materiaal dat seriematig te fabriceren is. Met superstrak fineermateriaal als gevolg en gemakkelijk toepasbaar op een grote verscheidenheid aan producten.

Van Raadshoven ziet potentie tot groei bij NewspaperWood als grote bedrijven instappen. “De grotere partijen moeten samen met ons die ontwikkeling door willen maken, om van 1.0 naar 2.0 te gaan. Dus echt opschalen, maar daarvoor is lef en innovatie nodig om er te komen.”

Van alle duurzame initiatieven en materialen die er zijn, kan design volgens Van Raadshoven een belangrijke brug slaan om duurzaamheid concreet toe te passen. “Zodat je tegelijkertijd een breder publiek aanspreekt. En dan niet ergens een duurzaam ‘schilletje’ overheen leggen, maar iets échts duurzaams dat ook daadwerkelijk een eindproduct wordt en er gewoon lekker uitziet.”

Next Up!

De volgende keer gaat Florian op bezoek bij nog iemand die upcycling uniek aanpakt. Niet alleen papier kunnen we hergebruiken, maar ook onze kleding. Hij gaat op bezoek bij Samira Boon, die onder meer van oude jeans interieurproducten maakt.

Hij zoekt óók deze vernieuwer op in de nieuwe Polestar 3, een volledig elektrische performance SUV. Voor Polestar is nul emissie echter pas het begin van zijn belofte aan de planeet.  En dat begint voor het Zweedse merk al tijdens het ontwerpproces dat zich richt op circulariteit en nieuwe duurzame materiaaloplossingen. Het draagt bij aan hun grotere moonshot goal om in 2030 een volledig klimaatneutrale auto te produceren.

Net als bij NewspaperWood is gebruik van gerecyclede grondstoffen belangrijk. Zo wordt in de Polestar 3 gebruikgemaakt van 100 procent gerecyclede grondstoffen om alle textiel te produceren. De vloermatten zijn van gerecyclede visnetten en ander plastic afval. En is MicroTech hun vegan alternatief voor leer. Een bekleding die 70 procent minder uitstoot heeft dan conventioneel PVC. Alles tezamen zorgt ervoor dat de Polestar 3 voor 85 procent recyclebaar is. Voor Polestar is de kernzin voor hun designers dan ook: Geen compromissen óf concessies als het gaat om duurzaamheid.

Wil je zelf sustainability by design ervaren in de praktijk? Maak vandaag nog kennis met de Polestar 3.

Item 1 of 3