Reizen met de snelheid van een vliegtuig over land? Volgens deze jonge Delftse ondernemer kan het al in 2028

In 50 minuten van hartje Amsterdam naar hartje Parijs. Mars Geuze denkt dat dit straks haalbaar is en is één van de oprichters van het Delftse Hardt Hyperloop.

Zeg niet tegen Mars Geuze dat we minder moeten vliegen. Ja, vliegen is slecht voor het klimaat, vindt ook hij. Maar dat betekent niet dat we dan maar moeten stoppen met ons te verplaatsen. “Nee,” zegt de voormalige TU Delft-student, “dan moeten we nog harder werken aan betere technologie.”

En dat doen Mars en de 25 fulltimers van Hardt samen met een compleet internationaal netwerk van partners zoals Koninklijke BAM, Deutsche Bahn, Tata Steel, Continental en vele anderen. Ze ontwikkelen de Hyperloop: capsules die in een vacuümbuis op een magneetbaan met honderden kilometers per uur van de ene stad naar de andere zoeven zonder dat je iets van de snelheid merkt. De capsules kunnen elkaar ook passeren en verbruiken dertig keer minder energie per passagier dan vliegen. Daarbij is het systeem vele malen schoner dan de luchtvaart.

Beeld: Hardt Hyperloop

Beeld: Hardt Hyperloop

Een netwerk tussen vijftig Europese steden kan duizenden personen per dag vervoeren en maakt pan-Europese vluchten overbodig. Kosten? Slechts 300 miljard euro.

Keiharde businesscase

300.000.000.000 euro. Dat zijn tien luchthavens in zee. Het geld dat volgens sommigen nodig is voor de totale energietransitie in Nederland tot 2050. “Ja, van dat bedrag schrok ik in het begin ook,” zegt Mars. “Totdat we lieten berekenen wat de Hyperloop aan inkomsten oplevert. Op basis van luchtvaarttarieven blijkt zo’n stelsel zeer rendabel. De businesscase is spijkerhard. En dus zijn er veel investeerders geïnteresseerd.”

Beeld: Hardt Hyperloop / Un Studio

Beeld: Hardt Hyperloop / Plompmozes

Beeld: Hardt Hyperloop / Un Studio

Beeld: Hardt Hyperloop / Plompmozes

Vier twintigers en hun team en partners die vanuit Nederland een revolutie in vervoer willen ontketenen. Ben je dan een dromer? Een idealist? Mars is geen van beide. Hij werkt hard aan het doel dat Hardt voor ogen heeft.

“De Hyperloop is realistisch,” verklaart hij, “al moeten we een groot aantal hobbels nemen. Het belangrijkste is dat we onze teams gemotiveerd houden. Dat doen we door ons langetermijndoel op te knippen in kleinere doelen, die we van kwartaal tot kwartaal kunnen nastreven.”

In 2028 gebeurt het...

Mars gaat ervan uit dat in 2028 een eerste Hyperloop-traject in gebruik wordt genomen. Weten waarom hij dat denkt?

Dit interview is onderdeel van New Dutch Masters: een serie waarin bijzondere Nederlandse ondernemers hun verhaal vertellen. Dankzij hun onderneming ziet de wereld er net even anders uit. Ze hebben het lef gehad om uitdagingen aan te gaan en vernieuwing te brengen. Want ondernemen is een kunst. Kijk op ndm.ingbusinessboost.nl

ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.