Swapfiets ging in 5 jaar naar meer dan 100.000 klanten in 50 steden, zo ontstond het idee op een terras

Stel, je zit op een terras met wat vrienden. Er komt een student voorbij op een fiets die elke meter steeds verder uit elkaar valt. Op dat moment bedenk je abonnementsfiets ‘Swapfiets’. Ben je dan een geniale ondernemer of is het beginnersgeluk?

Geen van beide, denkt Dirk de Bruijn. Hij was in 2014 één van de jongens op het bewuste terras. “Er kwamen op dat moment gewoon wat ideeën bij elkaar. We hadden het plan dure racefietsen te gaan verhuren. Maar toen we die student zagen, wisten we dat het verhuren van goede stadsfietsen een veel beter idee was.” Na een aantal testen ontstond al snel de kenmerkende fiets met de blauwe voorband.

Waarom het bij één blauwe band gebleven en niet bij twee, is een mooi verhaal. Het had met toeval te maken, maar toch ook weer niet, zo onthult Dirk in de video van ING’s New Dutch Masters.

Bij Swapfiets heb je een abonnement vanaf 13,50 per maand. Bij lekke band of ander mankement plan je een afspraak in via de Swapfiets-app. Binnen 24 uur wordt je fiets gerepareerd waar en wanneer je wilt of wordt er gratis een nieuwe Swapfiets bij je thuis afgeleverd. Maar waarom zou je dat willen? In elke stad koop je toch voor 100 euro een tweedehands fiets die je jaren kunt gebruiken.

Gebruik in plaats van bezit

De Bruijn: “Wij richten ons op mensen die liever betalen voor gebruik dan voor bezit. Net als Spotify. Ik denk dat dit concept steeds populairder gaat worden. Swapfiets is één van de eerste bedrijven die laat zien dat het hebben van een abonnement op producten en diensten ook echt op grote schaal bestaansrecht heeft. We zitten, 5 jaar na de oprichting, in Nederland, België, Duitsland en Denemarken. Swapfiets is actief in bijna 50 steden en heeft meer dan 100.000 klanten.” Sinds de start van het bedrijf in 2014 groeide het ieder jaar meer dan 500 procent.

Deelfietsen bestaan al langer – de NS kwam in 2002 met de succesvolle OV-fiets –, alleen is Swapfiets geen deelfiets, maar vervanging voor een koopfiets. Iedereen met een abonnement krijgt een eigen fiets. Hoe Swapfiets zich in korte tijd in de fietsenmarkt heeft gevochten, daar kan elke ondernemer van leren.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door schade en schande wijs worden, is Dirks devies. “Maar het allerbelangrijkste is dat je enthousiast je verhaal kunt vertellen.”

Weten hoe mensen daar meestal op reageren?

Dit interview is onderdeel van New Dutch Masters: een serie waarin bijzondere Nederlandse ondernemers hun verhaal vertellen. Dankzij hun onderneming ziet de wereld er net even anders uit. Ze hebben het lef gehad om uitdagingen aan te gaan en vernieuwing te brengen. Want ondernemen is een kunst. Kijk op ndm.ingbusinessboost.nl

ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.