Van vakantie in Italië tot bedrijf met 600 verkooppunten – zo kreeg deze ondernemer dat voor elkaar
Tijdens een vakantie in Italië met haar gezin ontdekte Diana Strampel-Pasterkamp wasparfum. “Ons appartement rook zo lekker dat ik dacht dat het een geurkaars was of zo’n room spray, maar het bleek parfum te zijn die je aan je was toevoegt, van het lokale merk Le Essenze di Elda.”
Nu 4 jaar later is de ondernemer de officiële Nederlandse leverancier van het Italiaanse merk. Ze verkoopt wekelijks rond de 10.000 wasgerelateerde producten vanuit haar webshop Wasparfum.nl en via 600 verkooppunten in het hele land. Met hulp van ING betrok het bedrijf recent haar tweede pand, met 5 keer zoveel opslagruimte als voorheen.
Tijdens een vakantie in Italië met haar gezin ontdekte Diana Strampel-Pasterkamp wasparfum. “Ons appartement rook zo lekker dat ik dacht dat het een geurkaars was of zo’n room spray, maar het bleek parfum te zijn die je aan je was toevoegt, van het lokale merk Le Essenze di Elda.”
Nu 4 jaar later is de ondernemer de officiële Nederlandse leverancier van het Italiaanse merk. Ze verkoopt wekelijks rond de 10.000 wasgerelateerde producten vanuit haar webshop Wasparfum.nl en via 600 verkooppunten in het hele land. Met hulp van ING betrok het bedrijf recent haar tweede pand, met 5 keer zoveel opslagruimte als voorheen.
Diana komt uit een ondernemersfamilie en heeft vanuit huis meegekregen dat ondernemen ‘om de 3G’s gaat: geloof, gevoel en geluk.’ En geluk was aan haar zijde tijdens het opzetten van haar onderneming, stelt ze.
“Ik stuurde nog tijdens onze vakantie een mailtje naar Essenze di Elda omdat het me leuk leek wat flesjes te verkopen in de kledingwinkel op Urk die ik destijds met mijn moeder en mijn zus had. Toen we al op weg naar huis waren kreeg ik een mailtje terug en bleek het bedrijf zich in het dorpje te bevinden waar we op dat moment net langsreden”, vertelt de ondernemer. “Dat kun je toeval noemen, maar daar geloof ik niet in.”
'De producent wilde het meteen serieus aanpakken en ons de Nederlandse leverancier voor het merk maken'
Ze vroeg haar man meteen de afslag te nemen en de familie Strampel reed even later naar huis met 2 dozen wasparfum in de achterbak. Daar bleek niet alleen Diana het lekker te vinden ruiken want de meegenomen voorraad was binnen de kortste keren uitverkocht.
Risico: 10.000 flesjes
Gewoon een paar dozen extra parfum bestellen voor in de winkel, bleek echter geen optie. “De producent wilde het meteen serieus aanpakken en ons de Nederlandse leverancier voor het merk maken”, vertelt de ondernemer. “Dat betekende dat we ons moesten registeren als bedrijf en alle geuren moesten afnemen, wat neerkwam op een eerste levering van ongeveer 10.000 flesjes.”
Zelf twijfelde ze wel even of dit niet een te grote gok was, maar haar man Jacob - directeur van een visgroothandel – haalde haar over het gewoon te doen. Lachend: “Dus stond de opslag van zijn zaak en de zolder van mijn winkel binnen de kortste keren vol met flesjes wasparfum. En ’s avonds na ons werk pakten we samen orders in vanuit ons washok.”
Dat de verkoop van de wasparfums vervolgens zo’n vlucht heeft genomen, ligt volgens de ondernemer deels bij het product zelf. “Onze kracht zit echt puur in het product. Was je met wasparfum dan krijg je regelmatig de vraag welk wasmiddel je gebruikt. Ik hoor ook vaak van klanten dat ze kleding hebben verkocht via Marktplaats of Vinted en dan achteraf de vraag krijgen waar ze mee wassen omdat de kleding zo lekker ruikt.”
Werken met influencers
Sociale media hebben echter ook een belangrijke rol gespeeld bij het succes, aldus de ondernemer. “We hebben het geluk gehad – daar heb je die derde G weer – dat we met de juiste influencers in zee zijn gegaan, zoals styliste Lonneke Nooteboom. Die samenwerkingen hebben de verkoop enorm aangewakkerd.”
Natuurlijk hoort bij ondernemen ook het incasseren van tegenslagen. Zo heeft Diana al meerdere keren meegemaakt dat oude klanten hun eigen merk wasparfum lanceerden. “Daar laat ik me niet door uit het veld slaan, maar het heeft wel gezorgd voor een extra dosis gezond wantrouwen. Ik laat niet zo snel het achterste van mijn tong meer zien. Hoe ik mijn bedrijf run, deel ik alleen met mensen die ik echt vertrouw.”
“Wat dat betreft was de keuze voor ING ook snel gemaakt”, vertelt ze. “Mijn man zat zakelijk al bij de bank en ook privé regelen ze al jaren onze bankzaken, dus het vertrouwen was er.”
Alles bij dezelfde bank regelen, heeft veel voordelen weet ze inmiddels. “Bij de aankoop van ons tweede pand, stond het oude pand nog te koop en hadden we ook het winkelpand in beheer. De ING heeft toen een heel goede constructie voor ons bedacht, waar we zelf nooit op waren gekomen. De bank heeft gewoon verstand van zaken en ze doen alles heel netjes en overzichtelijk. Het is fijn dat je daarop kunt vertrouwen waardoor je de ruimte hebt om je te concentreren op het uitbouwen van je bedrijf.”
Zie jij – net als deze ondernemer – je bedrijfsgroei al helemaal voor je? ING helpt je graag bij je financiering. Lees hier meer.