'Webinars zijn soms onnodig saai'
Vijf tips voor een onvergetelijk (hybride) evenement

“Veel webinars zijn onnodig saai, en dat is zonde.” aldus Thom Verdenius, oprichter van Stream My Event (SME). Er zijn veel mogelijkheden om zowel de online kijkers als de aanwezigen te trakteren op een aantrekkelijke ervaring. “In een post-Covid tijdperk is het belangrijk dat je uitzending van het beeld spat!” En dat hoeft volgens Thom helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn.
1. Dynamische formats
2. Verbinden van locaties
3. Watch Parties
4. Vormen van interactie
5. Content is king
1. Verwerk dynamiek in het format
Het decor kan daar al enorm bij helpen, decorwisselingen verhogen de dynamiek. Gebruik daarom meerdere settings binnen één uitzending. Denk aan een aparte huiskamersetting voor een interview of een sidekick die met een extra scherm grafiekjes of statistieken duidt. Een eigen ‘Herman de Schermman’ als het ware. Of een mooie opkomst van de host en gasten die vervolgens doorlopen naar het podium of de talkshowtafel. SME heeft voor zo’n opkomst een mooie tunnel in hun studio.

Het is belangrijk dat je goed kijkt naar de setting die past bij de informatie die je tijdens het event wil overbrengen. Een huiskamersetting is meer ontspannen dan een talkshow. Die laatste straalt meer urgentie uit. De combinatie kan verfrissend werken. Verdenius: "Het is een groot misverstand om te denken dat droge, zakelijke materie zich niet leent voor een dynamische presentatie. Juist dan is het van belang er een show van te maken om mensen bij de les te houden."

2. Camera Team
Wat per definitie de dynamiek van een webinar verhoogt is het live wisselen van locatie. Verdenius: "En dan bedoel ik niet via Teams maar een mobiel camera team dat op een ander kantoor een interview met de directeur doet of in een fabriek laat zien hoe een nieuw product van de band rolt." Dit zien we veelvuldig bij live-uitzendingen op TV zoals bij nieuwsuitzendingen of de dagelijkse talkshows. Thom voegt toe: "Door een camerateam naar een locatie te sturen betrek je een heel pand bij het evenement, het gaat echt leven".

3. Watch Party Selfies
Een fysiek (hybride) event heeft vaak één hoofdlocatie, bijvoorbeeld een auditorium van het hoofdkantoor. Op de andere vestigingen van een bedrijf worden vaak zogeheten ‘Watch parties’ georganiseerd waarbij een pand of een afdeling samen de uitzending gaat bekijken. Zo krijg je op die locatie meer binding met het centrale evenement.
Wanneer publiek op een andere locatie aanwezig is, werkt het inzetten van zogenaamde Watch Party Selfies ook goed. Aanwezigen maken daar selfies van zichzelf en die laat de host/presentator dan weer zien in de studio waar het centrale evenement plaatsvindt. Zo laat je zien hoe het publiek meekijkt.

4. Maximale Interactie
Naast quizzen, stellingen en een chat, die we post-Covid allemaal kennen, zijn er nog tal van andere manieren om een webinar of hybride event dynamischer te maken. Een optie is om publiek live te laten inbellen via het radiostation model. "Hoe leuk is het om een vraag te stellen aan een CEO of bekende spreker? Mensen kunnen via de chat een vraag stellen en een selectie mag die dan live in de uitzending stellen. Dat is niet alleen leuk en spontaan maar straalt ook zelfvertrouwen en transparantie uit", aldus Verdenius.



5. Content is king
"Een onderwerp dat helaas nog steeds weleens wordt vergeten", zegt Thom. Het gebruik van video instartjes zoals samenvattingen om een onderwerp te introduceren of te kaderen werkt altijd goed. Vooral bij de serieuzere onderwerpen een relatief eenvoudige manier om de materie aantrekkelijker te presenteren. "Het geeft de kijker dynamiek en talent en crew van de uitzending een adempauze". Of het nu gemaakt is door de in-house videograaf of een professioneel extern team, het verhoogt de entertainmentwaarde van een uitzending om af en toe energieke video's in te kunnen starten.
Stream My Event (Studio)
Stream My Event (SME) verzorgt al jaren professionele online uitzendingen, zakelijke webinars en hybride evenementen. Doordat ze ver vóór Corona dit tot hun core business hebben gemaakt onderscheiden ze zich door zekerheid, technische kennis en ervaring met zeer uiteenlopende producties. Ruim 90% van hun klandizie bestaat uit bekende zakelijke klanten.
SME heeft een studio in Amsterdam waar je gratis parkeert en tot 75 personen publiek kan uitnodigen. Variërend van online talkshows in hun studio, tot grote full service producties in het buitenland.

Stream My Event Tech
Thom: "We gedijen goed bij technische uitdagingen. We hebben meerdere livestreams gedaan met live content vanaf vliegende, rijdende en varende voertuigen. Soms zelfs vanaf meerdere continenten". Zoals bijvoorbeeld een live stream voor The Ocean Cleanup van Boyan Slat (bekijk hier), het unieke transport van een 200-meter lange brug door hartje Rotterdam (bekijk hier) of juist een 3000 KM lange tocht door de Australische woestijn met het Solar Team uit Delft (bekijk hier). Complexe logistieke operaties bracht SME vanaf land, ter zee en vanuit de lucht in beeld.







