Zo is het in Nederland gesteld met de 'war for talent' - het gigantische gebrek aan tech-talent

Ontwikkelaars zijn zo schaars dat recruiters hun best moeten doen om nieuw technisch talent te ontdekken en voor een baan te strikken. Hoe krijgen ze het toch voor elkaar?

De helft van de ICT-vacatures wordt door werkgevers beschouwd als moeilijk vervulbaar. Er is vooral grote vraag naar softwareprogrammeurs, informatieanalisten, web developers en security specialisten, zo blijkt uit UWV-cijfers van dit voorjaar.

Dat wil niet zeggen dat openstaande vacatures onvervuld blijven, zegt directeur Ramon de Meijer van de Recruiter. “Maar werkgevers moeten daarvoor wel water bij de wijn doen. Hun gedroomde kandidaat spreekt Nederlands, is rond de dertig, kan alles en vraagt een laag salaris. Dat ideale plaatje moet eerst bijgesteld.”

Te weinig technisch talent in Nederland

Om technisch talent te vinden wijkt de recruiter tegenwoordig regelmatig uit naar het buitenland. Er wordt volgens hem niet alleen binnen Zuid-Europa gespeurd naar ict’ers, maar ook in landen als Turkije, India, de Baltische staten, Oekraïne en Rusland. De Meijer: “Vaak komen we getalenteerde ontwikkelaars op het spoor via ontwikkelaars die we eerder succesvol geplaatst hebben bij Nederlandse werkgevers.”

80%

van de zakelijke professionals vindt dat
bedrijven de verantwoordelijkheid hebben
om verder te kijken dan winst en een
positief effect op de samenleving moeten hebben

Bron: 'The Impact of Equality and Values Driven Business', Salesforce Research

Recruiter Willem Wijnans helpt start- en scale-ups met het vinden van talent en ook hij werft meestal buiten Nederland. De nieuwe krachten die hij voor startups vindt, hoeven lang niet altijd hun koffers te pakken.

“Startups hebben steeds vaker een ‘remote first’-cultuur, waarbij teams vaak volledig gedistribueerd werken,” zegt hij. “De nieuwste trend is dat ontwikkelaars uit bijvoorbeeld Zuid- en Oost-Europa onder een freelance-contract werken vanuit huis of een lokale co-working plek.”

Baanaanbiedingen plaatst Wijnans liefst op techsites zoals Reddit, Y Combinator, The Hacker News en AngelList. Hij legt daarnaast actief contact met technisch talent, zoals goed gelezen tech-bloggers of sprekers op technische conferenties.

Technische innovatie en maatschappelijke relevantie

Wat zijn voor talenten redenen om voor een bepaald bedrijf te kiezen? “De inhoud van het werk”, zegt de Meijer. “Ontwikkelaars werken over het algemeen het liefst aan vernieuwende software bij hoogtechnologische bedrijven met een goede sfeer.”
Dat wordt door Wijnans bevestigd. “Ze gaan graag aan de slag voor bedrijven die technologisch vernieuwend zijn.”

Daarnaast zijn vooral millennials bijzonder geïnteresseerd in bedrijven met een missie waar ze achter kunnen staan. “The Ocean Cleanup van Boyan Slat zal bijvoorbeeld weinig moeite hebben om jonge ingenieurs te werven.”

Betere samenleving

Hoe belangrijk medewerkers een aantrekkelijke missie vinden, blijkt ook uit een onderzoek dat Salesforce in 2017 uitvoerde onder 1500 zakelijke klanten en professionals.

“Tachtig procent van hen vond dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om een positieve invloed te hebben op de samenleving,” zegt directeur Nederland Eva Heffernan. “Mensen willen meer dan een salarisstrook. Ze willen met hun werk een bijdrage leveren, en ze willen trots kunnen zijn op hun organisatie.”

Goed doen is een belangrijk principe binnen het bedrijf. En dat is volgens Salesforce ook wat talent zoekt: betekenisvol werk, meewerken aan een betere planeet in al zijn facetten, een uitdagende en inspirerende werkomgeving en een cultuur die op ontwikkeling, innovatie, transparantie en klantsucces is gebouwd.

Sinds de oprichting heeft het bedrijf al bijna 200 miljoen euro aan non-profits geschonken. Heffernan: “We geloven binnen Salesforce heel sterk in filantropie. We hanteren het 1-1-1-model. Eén procent van onze tijd, ons kapitaal en onze producten zetten we in voor de maatschappij. Elk van onze medewerkers kan zeven dagen per jaar besteden aan ‘giving back’.”

Dat is niet iets nieuws voor het bedrijf, zo werkt het al jaren. Maar door dat het bedrijf groeide naar 29.000 werknemers, wordt de impact steeds groter en zichtbaarder.

Ontwikkelaars weten ook het Salesforce-kantoor in Nederland te waarderen. Dat is gehuisvest in The Edge, één van de meest duurzame kantoren ter wereld. “Behalve dat de ecologische principes achter het gebouw aansluiten bij onze ondernemingswaarden, maakt dit intelligente gebouw optimaal gebruik van alle mogelijkheden van het Internet of Things (IoT).

Zo onthoudt het gebouw de individuele voorkeuren van gebruikers op het gebied van verlichting en verwarming. Die zijn bovendien aan te passen met een speciale app. Het is dan ook niet voor niets dat Salesforce dit jaar de vierde plaats behaalde in de Best Places to Work in the Netherlands, 2018.

Eva Heffernan

Eva Heffernan

Dat het bedrijf hier zit heeft naar eigen zeggen niets te maken met het feit dat ze daardoor makkelijker talent kunnen werven: het is een logisch gevolg van het streven om deze wereld beter achter te laten dan we hem gekregen hebben.

Elk jaar € 5000 opleidingsbudget

Dat er een tekort is aan techtalent ziet ook Salesforce. Het bedrijf heeft Trailhead ontwikkeld, een gratis online leerplatform, om zelf nieuw talent te ontwikkelen. Inmiddels is er om het platform heen een actieve community gegroeid van ontwikkelaars.

Heffernan: “Wil je hard groeien dan moet je samenwerken en denken in schaalbare oplossingen, zoals Trailhead. Op deze manier kan iemand van werkloos naar Salesforce-ontwikkelaar doorgroeien. Het idee: je successen teruggeven aan de maatschappij. Focus je dus op je missie in plaats van een hippe cultuur als je écht impact wil maken.”

Dit is het achtste artikel in onze serie Business Innovation, mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en levenslange relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Salesforce.com/nl