Mannen vinden makkelijker investeerders dan vrouwen – de oud-advocate die IENS verkocht legt uit hoe dat komt

“Volgens de lijstjes ben ik een workaholic, maar ik vind juist dat ik veel tijd voor mezelf overhoud. Privé en werk gaan de ene keer beter samen dan de andere keer, dat hoort erbij.”

Aan het woord is Simone Brummelhuis. In 2010 richtte ze TheNextWomen op, een platform dat vrouwelijke ondernemers ondersteunt met advies maar ook met kapitaal. Want traditionele investeerders laten het te vaak afweten, blijkt uit onderzoek. In mannen steken zij veel vaker geld dan in vrouwen.

IENS

Simone leidde vanaf 2001 samen met een partner IENS.nl. De eerste restaurantgids op basis van consumentenreviews in Nederland. Een compleet nieuw concept in een tijd waarin restaurants alleen door experts beoordeeld werden.

Dat het ook in deze wereld vaak de mannen waren die het voor het zeggen hadden, is iets wat Simone al eerder ervoer toen ze nog advocaat was. Toen IENS werd verkocht aan wereldspeler TripAdvisor voelde dat als een enorme bevestiging. “We hadden hard gewerkt en weinig verdiend. Die verkoop gaf mij het gevoel dat het niet alleen een hobby was, maar ook financieel een succes.

Instant succes

Nu deelt ze haar ervaringen via TheNextWomen met andere vrouwelijke ondernemers. Bij het eerste investeringsfonds TheNextWomen zijn inmiddels 75 vrouwelijke investeerders aangesloten. Samen staken ze al geld in 30 startups van vrouwen.

Er zijn veel misvattingen over ondernemen, stelt Simone. “Zo moet je niet denken dat het bij je eerste onderneming meteen lukt. Uit onderzoek blijkt dat het succes vaak pas bij je derde bedrijf komt.” Een andere misvatting is dat je met een heel briljant of ingewikkeld idee moet komen. “Succes hangt af van de vraag of mensen voor jouw product of dienst willen betalen.”

De wereld veroveren

Er zijn tal van redenen om te willen ondernemen. Er zijn ook tal van redenen om te willen investeren. De ene investeerder heeft veel met een product, de andere gelooft vooral in de ondernemer. Als bedrijf moet je aansluiten bij de drijfveren van de investeerder met wie je in gesprek gaat.

En voor vrouwen geldt nog iets anders. “Durf meer te vragen dan je wilt krijgen,” benadrukt Simone. “Vrouwen zijn soms veel te realistisch. Mannen doen alsof ze de wereld gaan veroveren. Onzin natuurlijk, maar het klinkt lekker en daarmee krijgen ze vaak investeerders mee.” Vrouwen drukken hun ambitie soms te veel weg of bagatelliseren hun succes, aldus Simone.

Wie schrijft die blijft

Heel belangrijk, weet Simone, is om als beginnende ondernemer kort en bondig op papier te zetten wat je drijfveren zijn, waarom je het doet. “Er komt altijd een moment dat het niet zo goed gaat. Dat je een tijd zonder inkomen zit. Lees dan nog eens terug wat je aan het begin hebt geschreven. En heel belangrijk: heb mensen om je heen met wie je kunt sparren, en met wie je over je drijfveren kunt praten.”

Meer weten over hoe Simone omgaat met partnerships of hoe je volgens haar het beste een bedrijf start? Bekijk hier het inspirerende ondernemersverhaal van Simone!

Dit interview is onderdeel van New Dutch Masters: een serie waarin bijzondere Nederlandse ondernemers hun verhaal vertellen. Dankzij hun onderneming ziet de wereld er net even anders uit. Ze hebben het lef gehad om uitdagingen aan te gaan en vernieuwing te brengen. Want ondernemen is een kunst. Kijk op ndm.ingbusinessboost.nl

ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland. Lees alle artikelen in de reeks.

Advertisement