Hoe de Hyundai IONIQ elektrische mobiliteit herdefinieert – Dit zijn de 7 belangrijkste innovaties

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn twee van de meest onderscheidende en geavanceerde auto’s die je op dit moment op de weg ziet rijden. Vol technologische innovatie en geavanceerde techniek. Maar wat zit er precies aan boord en wat maakt ze nou precies zo bijzonder? We helpen je op weg.
Hoewel de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 een platform en aandrijving delen, zijn het duidelijk twee zeer verschillende auto’s. De afgelopen weken gingen we dieper in op elk afzonderlijk model en volgende week focussen we ons op design, voor nu houden we het bij techniek.
Zodat je, of je nu een zakelijke rijder bent met de behoefte aan een grote actieradius of op zoek bent naar een ultieme combinatie van iets dat geschikt is voor familie én werk, bekend bent met de belangrijkste technische features.
Hoewel de IONIQ 6 als sedan duidelijk verschilt met de crossover looks van de IONIQ 5, hebben ze toch heel wat gemeen. Zoals het E-GMP-platform, ofwel Electric-Global Modular Platform. Dit is Hyundai’s basis voor hun nieuwe generatie elektrisch aangedreven voertuigen. Het bijzondere én efficiënte van het platform is dat het een basis kan zijn voor zowel sedans als SUV’s. Door dit platform in combinatie met de gestroomlijnde vormen is de IONIQ 6 zelfs de meest energie-efficiënte elektrische auto in zijn segment.
Daarbij is het ook nog eens erg efficiënt met een zeer snelle laadtijd waardoor je in 5 minuten tot 100 extra kilometers laadt en in het beste geval een verbruik hebt van minder dan 14 kWh per 100 gereden kilometers. Met de modernste 800 volt batterijtechnologie is snelladen mogelijk die je batterij in slechts 18 minuten laadt van 10% naar 80%.

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5
De afzonderlijke specs zijn bij alle twee de IONIQ’s indrukwekkend. Het maximum rijbereik van de IONIQ 5 is 507 kilometer, met een 0-100 km/u tijd van 5,1 seconden en een topsnelheid van 185 km/u. Bij de IONIQ 6 is dat tot 614 kilometer met een gelijke acceleratie en topsnelheid.
Het E-GMP platform heeft trouwens wel de mogelijkheid voor meer high-performance prestaties zoals 0-100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Als de ontwerpers daarom vragen. En dat hebben ze gedaan, want de IONIQ 5 N komt in 2024 op de markt, met exact deze jaloersmakende specs. Daarover later meer.



Vehicle-to-load
Het ingenieuze platform maakt het rijden niet alleen prettig, door de slimme en lage plaatsing van de accu’s maximaliseert Hyundai niet alleen het stabiele rijgedrag, maar ook de binnenruimte. Het feit dat de vloer vlak is door het gebrek aan een verbrandingsmotor, geeft het gevoel dat je in een auto zit die veel ruimer is dan het van buitenaf lijkt.
Handig is ook dat zowel de IONIQ 5 als 6 stroom kunnen teruggeven. Dus aan een gestrande EV of elektrische apparaten, wat Hyundai de Vehicle-to-load-functie noemt.
IFS
Een vermelding waard is ook het Front-lighting System (IFS) met Matrix Beam LED-koplampen van de IONIQ 6, een primeur voor een Europees Hyundai-model. De IFS is een evolutie van de veiligheidsfunctie High Beam Assist (HBA), die zichtproblemen aanpakt voor zowel IONIQ 6-bestuurder als andere weggebruikers. Deze innovatie verbetert de rijveiligheid 's nachts door maximaal zicht te behouden zonder het zicht van andere bestuurders te verstoren.
IFS werkt door het grootlicht voortdurend aan te laten en alleen delen van het grootlicht uit te schakelen die het zicht van andere bestuurders zouden verstoren bij het detecteren van voorliggers.
Twee speciale lenzen regelen de lichtbundelpatronen en creëren rechthoekige matrixbundelpatronen en projecteren licht op de weg. Het IFS-proces houdt in dat de naar voren gerichte camera de positie van voorliggers detecteert, de koplampcontroller de ‘storingszone’ berekent en de grootlichtmodule de overeenkomstige segmenten uitschakelt om een duidelijk zicht voor IONIQ 6-bestuurders te garanderen zonder andere weggebruikers – in beide richtingen – te verblinden.




Bluelink
Beide EV’s zijn uitgerust met Hyundai’s geüpgradede Bluelink connected car-diensten die bediening via smartphone of stem mogelijk maken. Een app die geschikt is voor alle Hyundai-modellen, maar extra functionaliteiten biedt voor de IONIQ.

De Bluelink-app toont de actieradius, de batterijstatus en de oplaadtijden van het voertuig wanneer deze op oplaadpunten is aangesloten. Met een geavanceerd batterijbeheersysteem kunnen bestuurders de oplaadtijden selecteren die het beste bij hun planning of budget passen, door optimaal gebruik te maken van de elektriciteitstarieven buiten de piekuren. Met opladen op afstand kan je het opladen starten of stoppen met een druk op de knop op de smartphone-app.
Tech
Gaan we naar het interieur dan hebben beide Hyundai EV’s dezelfde infotainmentopstelling, met twee 12,3-inch schermen die rechtop op het dashboard staan. Het nieuwste besturingssysteem van Hyundai is eenvoudig te gebruiken, met uit elkaar geplaatste pictogrammen en een passend luchtig ontwerp.

Duik je dieper in de ‘tech’ dan is alles voorhanden wat je tegenwoordig mag verwachten. Zoals een 360 graden camera (inclusief de handige Blind Spot View Monitor-technologie op het dashboard), parkeerhulp op afstand, Highway Driving Assist en een head-up display. Het is er allemaal en werkt naadloos.
Rij de IONIQ 5 of IONIQ 6 en ga voor stijlvol, efficiënt én onderscheidend. Meer informatie over de Hyundai IONIQ-modellen vind je hier.