Dit is de weg naar een klimaatneutrale auto in 2030 

Business Insider x Polestar

Polestar en Business Insider bundelen de krachten en onderzoeken sustainability by design. Hoe ziet de wereld eruit van ondernemers, ontwerpers en experts die klimaatverandering tegengaan via duurzaam design? We laten het je zien in een vierdelige videoserie die nu is gestart. Belijk hier de aflevering met kunstenaar Daan Roosegaarde en ontwerpersduo Klarenbeek & Dros.

Maar hoe pakt Polestar dit zelf aan?

''Meestal is de ontwerpfase van een auto gericht op functionaliteit, kwaliteit en kosten om te voldoen aan de eisen van de klant. Historisch gezien hebben deze zorgen zwaarder gewogen dan het belang van duurzaamheid.'' 

Een betekenisvolle verschuiving

De auto-industrie levert een aanzienlijke bijdrage aan de CO2-uitstoot. Zo is het nu eenmaal. Het Centraal Bureau voor de Statistiek schreef eerder dit jaar dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor 17 procent van de totale uitstoot van CO2. In dat percentage komt 57 procent voor rekening van personenauto’s.

Het verminderen van dat cijfer draagt bij aan een betekenisvolle verschuiving in de totale broeikasgasemissies. Niet één automerk kan dit uiteraard alleen dragen, maar Polestar neemt hierin een voortrekkersrol.

Hoewel het verminderen van de impact op het klimaat een prioriteit is, probeert Polestar ook de rest van de industrie de juiste kant op te sturen. Terwijl de fabrikant van elektrische voertuigen (EV) altijd op zoek is naar effectievere en duurzamere processen.

Maria Uggla is Head of Colour and Material Design bij Polestar, en deel van het ontwerpteam dat de kenmerkende Polestar-designtaal van interieur tot exterieur ontwikkelt. “Ik heb een grote sprong gezien als het gaat om duurzaamheid. Vroeger was pleiten voor een duurzaam alternatief materiaal vaak een worsteling. Bij Polestar is het een vast gegeven.”

Meestal is de ontwerpfase van een auto gericht op kosten, kwaliteit en functionaliteit om te voldoen aan de eisen van de klant. Historisch gezien hebben deze zorgen zwaarder gewogen dan het belang van duurzaamheid.

In de huidige maatschappij zijn high-end producten niet luxueus volgens Uggla als ze geen rekening houden met duurzaamheid. “Klanten beseffen tegenwoordig dat de gewenste keuze ook de beste keuze kan zijn in termen van milieu-impact en impactvol ontwerp,” aldus de ontwerper. “Rijden in een EV is een stap voorwaarts richting een duurzame toekomst, maar je moet ook rekening houden met het hele productieproces om de volledige duurzame reis te maken.”

Daarom is het, naar eigen zeggen, een fantastische kans voor haar en haar collega’s bij Design om ‘de nieuwe luxe te interpreteren met duurzame materialen die de klant dat extra wow-effect geven’.

“Om dat te bereiken verwerken wij, als nieuw modern luxe EV-merk, nieuwe, innovatieve materialen en weerspiegelen we een doordachte aanpak door middel van een nieuwe esthetiek. Een ontwerpproces dat zich richt op circulariteit en nieuwe duurzame materiaaloplossingen is cruciaal. Je moet nadenken over de hele cyclus,” benadrukt Uggla.

Voor Polestar is zero-emissie het begin van zijn belofte aan de planeet. "Alles wat we doen met materialen is gericht op duurzaamheid en het bevorderen ervan.” En voor het Zweedse merk is dit ook allesbehalve een vaag duurzaamheidsproject. Het draagt bij aan hun grotere moonshot goal om in 2030 een volledig klimaatneutrale auto te produceren. Ingenieurs werken samen met bijvoorbeeld materiaalproducenten en doen onderzoek naar materialen en componenten om zoveel mogelijk emissies uit de waardeketen te ‘verwijderen’.

“Daarom wachten we ook niet tot de volgende auto om een ​​betere oplossing te vinden, maar in plaats daarvan brengen we constant en voortdurend verbeteringen aan als een auto een modeljaarupdate krijgt,” vult Uggla aan.

Tussenstand

Waar staat Polestar op dit moment? Uggla vindt vooral dat je niet naar een Polestar moet kijken en denken ‘ah, ja, zo ziet een duurzame auto eruit’. “Nee, dat is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Als we ons werk goed doen, dan is het niet eens meer nodig om over duurzaamheid te praten. Dan is dit straks de norm en het juiste en vanzelfsprekende om te doen.”

In de Polestar 3 bijvoorbeeld worden 100 procent gerecyclede grondstoffen gebruikt om alle textiel te produceren. Zoals hemelbekleding, tapijten en andere details. Het standaard interieur van de Polestar 3 is volledig veganistisch en als je voor leer kiest, is het verantwoord geproduceerd. Het voldoet aan strenge kwaliteitsnormen voor dierenwelzijn en is traceerbaar. Het gerecyclede aluminium dat in de interieurpanelen wordt gebruikt, komt uit de drukindustrie, omdat het volgens de Zweedse ontwerper het ‘schoonste soort aluminium’ is.

Uggla zegt: "Voor mij en mijn collega's is de kernzin: 'Geen compromissen.' We moeten openminded zijn als we ontwerpen met nieuwe en innovatieve materialen, om zo deze nieuwe kijk op luxe te creëren. Het is een inspirerende en interessante tijd om een ontwerper te zijn. Maar we doen geen concessies aan ons ontwerp als het gaat om duurzaamheid, dat is niet nodig. We hebben ervoor gekozen om te werken met leveranciers die toegewijd zijn aan het verminderen van hun impact op het milieu, en die hun middelen met de grootste zorg behandelen. We hebben dit bereikt door vastberaden en duidelijk te zijn in ons doel.”

Item 1 of 3

Een sterk verminderde CO2-voetafdruk

De productie van auto's en batterijen blijft hoe dan ook complex, want de grondstoffen zijn veelal afkomstig van complexe, wereldwijde toeleveringsketens. Het winnen van deze grondstoffen gaat gepaard met mogelijk negatieve gevolgen voor werknemers en lokale gemeenschappen rond winningslocaties. Daarom handelt Polestar onafhankelijk en via multilaterale industriële initiatieven om zorgvuldig en verantwoord in te kopen.

“Wij zetten ons daarom in voor de verantwoorde inkoop van materialen en mineralen die worden gebruikt in het bedrijf en de productie van onze producten. Dit omvat wettelijk gedefinieerde 'conflictmineralen' zoals tin, wolfraam, tantaal en goud, ook wel bekend als 3TG, evenals andere mineralen zoals kobalt, mica, lithium en nikkel. In politiek onstabiele gebieden kan de handel in mineralen worden gebruikt om gewapende groepen te financieren, dwangarbeid en andere mensenrechten-schendingen te voeden en corruptie en witwassen te ondersteunen. Traceerbaarheid van materialen is daarom één van onze beste hulpmiddelen in de strijd hiertegen.”

Het automerk doet meer en stelt ook eisen aan hun batterijleveranciers om de impact van de batterijen te verminderen. Uggla: “Dit is één van de redenen voor de verminderde CO2-voetafdruk van drie ton in drie jaar in de Polestar 2 Long Range Dual Motor. We hebben ook koolstofarm aluminium, dat is aluminium geproduceerd met behulp van hernieuwbare elektriciteit, verwerkt in de batterijlade van de Polestar 2. Hierdoor is de CO2-voetafdruk verkleind.”

Kijk je vervolgens naar de Polestar 3, dan is hier ook de CO2-voetafdruk sterk verminderd. Hij is zelfs lager dan die van de eerste Polestar 2. Hoewel de batterijcapaciteit hoger is en de batterij zwaarder, is de impact aanzienlijk verminderd van de SUV.

Een klimaatneutraal bedrijf in 2040

Dat Polestar een pionier is als het gaat om duurzaamheid door design is dus geen marketingpraat. Ze waren het eerste bedrijf dat een LCA (Life Cycle Assessment) publiceerde voor de Polestar 2, dat inmiddels beschikbaar is voor alle huidige Polestar-modellen. “Hiermee geven we consumenten volledige transparantie over onze aannames en onderliggende gegevens,” vertelt Uggla. “Door voortdurende verbeteringen en het gebruik van meer groene energie en duurzamere materialen, had Polestar 4 de laagste CO2-voetafdruk van alle huidige auto's, en had Polestar 3 bij de lancering een lagere voetafdruk dan de Polestar 2.”

Het LCA-rapport voor Polestar 3 is een bewijs dat voor grote SUV's actie kan worden ondernomen om hun klimaatimpact te verminderen. Een belangrijke, want het favoriete autotype ter wereld is toevallig één van de grootste bijdragers aan de CO2e-uitstoot ter wereld.

Verder streven ze ernaar om in 2040 een klimaatneutraal bedrijf te worden. Echt klimaatneutraal worden betekent alle broeikasgasemissies elimineren in de activiteiten en alle fasen van de levenscyclus van onze auto's. Dit omvat emissies van de toeleveringsketen en productie, evenals energieverbruik tijdens de gebruiksfase van de auto.

“We hebben er de hele auto-industrie voor nodig,” vertelt Uggla ten slotte. “Want dit is nu eenmaal groter dan wij en daarom roepen we nu anderen op om mee te doen.”

Wil je zelf sustainability by design ervaren in de praktijk? Bekijk hier de nieuwste Polestar 3.