Jorik Schröder van Experiencegift: ‘Direct live gaan in 20 landen zien anderen misschien als een gewaagde keuze, ik niet’ 

Wie niet voorop gaat, raakt achterop. In deze serie in samenwerking met Porsche vragen we gedreven ondernemers naar hun bold choices: hoe gingen ze om met tegengeslagen en welke lessen hebben ze daarvan geleerd? En welke gewaagde keuzes hebben ze gemaakt om uiteindelijk succesvol te worden? 

Jorik Schröder (39) richtte tien jaar geleden samen met zijn compagnon Loes Daniels Experiencegift op. Het idee? “Giftcards verkopen voor hotels en vliegtickets wereldwijd.” Het bedrijf groeide de afgelopen jaren hard en verkoopt inmiddels in meer dan 50 landen en meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen en 750.000 hotels zijn aangesloten. Na Hotelgift en Flightgift volgden ook Activitygift en afgelopen maand lanceerde het bedrijf Traingift. “We willen een cadeau geven leuker maken. Het financiële aspect moet ondergeschikt zijn aan het persoonlijke.” Het doel: binnen twee jaar een unicorn-status. 

‘Toen ik acht was, zat ik voor het eerst in een Porsche. Het was een 928 en ik had meteen door: dit is een heel bijzondere ervaring. In de Panamera heb ik laatst al een keer gereden, dat beviel erg goed. Ik ben recent vader geworden, daarom ben ik naast het sportieve element ook op zoek naar meer ruimte.’
De nieuwe Porsche Panamera zien en meer horen over het verhaal van Jorik Schröder? Bekijk de video over zijn bold choices. 

Bekijk hier ook de andere video's in de serie 'Bold Choices.'

Een geflopt bedrijf opnieuw starten 
“Voor mijn vijfentwintigste startte ik een soortgelijk bedrijf. Ik maakte fouten uit onervarenheid: ik wilde te snel en wisselde telkens van koers. De softwareontwikkeling in India liep stroef, maar toch wilde ik per se live gaan met een product dat nog niet af was. Lucille Werner had spotjes ingesproken en die waren meerdere keren per dag op SkyRadio te horen. In twee maanden tijd hebben we een miljoen euro uitgegeven aan media. Als er iets niet slim is, is het om een niet-geteste website media-aandacht te geven. Met twee ton omzet, was ons mediabudget vijf keer zo hoog. Dat werkt natuurlijk niet. Een jaar later besloten we te gaan verkopen via Albert Heijn, Ako, Bruna en een keten in Italië. Ook dat leidde niet tot omzetstijging. Toen zeiden investeerders: ‘we vinden het wel goed zo’. Ik was 26 jaar, had geen geld en moest weer bij mijn moeder gaan wonen. Gelukkig kon ik in dienst steden bij een bedrijf waar ik twee jaar later gesponsord werd om een jaar naar Singapore te gaan voor een MBA. Loes was in de tussentijd gestart met Experiencegift. Na mijn terugkomst uit Singapore zijn we samen verder gaan bouwen. Dit keer had ik geleerd van mijn fouten en had ik een optimale samenwerking met mijn compagnon.” 

Direct internationaal gaan 
“Je bedrijf bij de start direct internationaal uitrollen, vinden anderen misschien een gewaagde keuze. Ik zie dat niet zo. Als e-commercebedrijf kun je vanaf dag één wereldwijd verkopen en dat deden wij: in vijftien verschillende valuta, in twintig landen. In al die landen compliant zijn, is een uitdaging. Het kan zijn dat je met Australische dollars een giftcard koopt die je gebruikt voor een boeking in Japan, met Japanse yen. Aan de achterkant van ons platform zorgt dat voor veel complexiteit. Maar doordat we vanaf het begin kozen voor internationaal ondernemen, konden we op onze architectuur doorbouwen en hard groeien. Ons big hairy audacious goal (BHAG) is om binnen twee jaar een unicorn-status te hebben. Het is onwijs moeilijk om dat doel te bereiken. We zijn al wereldwijd nummer één in SEO en SEA, dus we moeten op zoek naar nieuwe vijvers vinden om in te vissen.” 

Lanceren zonder vooronderzoek 
“Na Hotelgift lanceerden we een paar jaar geleden Flightgift. Dat deden we zonder marktonderzoek. We dachten allebei: ‘dit bestaat nog niet, let’s do it!’ De lancering was zwaar, met slechts zeven man personeel in die tijd. Dan was ik ‘s avonds laat nog klantvragen aan het beantwoorden, omdat onze tools nog krakkemikkig waren. Gelukkig zijn we qua techniek en mensen niet meer het bedrijf dat we in 2017 waren. De keuze voor Flightgift pakte goed uit, waardoor we doorgroeiden naar 400 aangesloten airlines wereldwijd. We hebben nog nooit een AB-test gedraaid, wat natuurlijk vloeken in de kerk is, want als e-commercebedrijf kun je alles meten. Ondersteunt de data een keuze niet, maar zeggen we allebei ‘het voelt goed’, dan gaan we ervoor. We zijn niet roekeloos, maar als je niets nieuws probeert dan blijf je waar je bent.” 

Groeien zonder investeerders 
“We hebben geen investeerders aan boord. Ik merkte bij andere bedrijven dat investeerders bijvoorbeeld een return on investment van vijf keer willen halen. Een euro erin, vijf eruit. Dan zet je je bedrijf vanaf het begin onder druk om te groeien. Dan ben je verslaafd, in de zin van: je moet de hele tijd een extra shot geld hebben om door te kunnen groeien. Zet je een bedrijf bootstrapped op - dus groeiend vanuit je eigen kasstromen - dan leer je omgaan met schaarste. Schaarste heeft een negatieve connotatie in Nederland, maar ik vind het een fantastisch begrip. Af en toe wat minder hebben, creëert duurzame bedrijven. Loes en ik konden focussen op de business, investeerders kosten al snel dertig procent van je tijd.” 

 

Niet bang zijn om afscheid te nemen van partners 
“Deze zomer namen we afscheid van een online betaaloptie. Deze kost ons door allerlei opslagen zeven procent aan transactiekosten, dat is heel veel. Bij andere partijen is dat twee procent. Bij Flightgift maken we op de vluchten kleine marges, dus dan maak je bij dit soort kosten gewoon verlies. We hebben het van de één op de andere dag opgezegd, ondanks dat vijftien procent van onze boekingen via de betaaloptie liepen. Gelukkig zagen we geen terugloop in onze omzet. Ook intern zijn we niet bang om keuzes te maken. Zo zijn we nu alle software voor het bedrijf zelf aan het ontwikkelen. Zo bouwen we nu onze eigen ERP-systeem. Ik vind het leuk om te verzinnen hoe we het bedrijf efficiënter kunnen runnen en processen kunnen optimaliseren.” 

 Groot team aannemen 
We zitten er ook weleens flink naast met ons judgement. Twee jaar geleden dachten we: om te kunnen groeien hebben we meer experts nodig. In twee maanden tijd hebben we relatief veel seniors aangenomen. Het team ging van 35 naar 70 werknemers, maar we kwamen erachter dat dat helemaal niet in onze bedrijfscultuur past. Deze mensen hadden een sterke visie en veel ervaring, maar waren niet flexibel genoeg om zich aan te passen aan een jong, snelgroeiend bedrijf. Uiteindelijk is het grootste deel weggegaan, maar het had wel impact op de bedrijfscultuur en kostte geld. Ik heb geleerd dat de mensen die het meest succesvol zijn binnen Experiencegift, de mensen zijn die we zelf hebben opgeleid. We zitten nu op 55 werknemers, maar doen anderhalf keer de omzet van twee jaar geleden.” 

Een BHAG uitspreken 
“Om onze BHAG te halen zijn we dagelijks bezig met groei. Mensen vragen weleens of we ons bedrijf willen verkopen, maar dat is absoluut niet het geval. Wij zien ondernemen als een spelletje Marioland, waarbij je steeds naar een nieuw level gaat. Daarom zijn we ook nooit uitgespeeld, want na elk level komt weer een level met nieuwe uitdagingen, nieuwe groeipijnen en een nieuwe overwinning. We zitten nu op level vijftien, waarbij we werken aan het team en de systemen. Verkoop je, dan moet je weer van vooraf aan beginnen. Daar moeten we niet aan denken. We voelen de uitdaging en daarom vinden we het leuk om deze fase weer te doorlopen.” 

Als een echte sportwagen voor vier personen combineert de Porsche Panamera indrukwekkende prestaties met enorm veel comfort. Velen hielden het voor onmogelijk, anderen vonden het getuigen van lef. Precies voor hen is deze vierpersoonssportwagen gebouwd. Meer weten over de Porsche Panamera? Hier vind je meer informatie.